Concurs bonsai

vali

Active Member
Moderator
Imaginile care vor fi inscrise in concurs, vor fi publicate pe forum de catre organizator, dar fara a se mentiona si autorul.
Cei care trimit imaginea, e bine sa se abtina de la a o mai publica in alta parte (blog, alt forum, site personal, etc.), pana la terminarea jurizarii. Nu e obligatoriu, dar e indicat.
Asta, pentru a nu da ocazia unor ulterioare speculatii vis-a-vis de eventuala influentare a membrilor juriului care ar cunoaste cui apartine imaginea x sau y.
Imaginile se vor trimite catre adresa data, intr-un atasament. Nu trimiteti link-uri catre imaginea incarcata in albumele voastre de pe site-uri de gazduire media.

In acelasi timp, revin cu o precizare: este FOARTE important sa respectati cerintele din regulament. Imaginile trebuie sa aiba o rezolutie cat mai mare posibila. Am zis un minim de 2400 pixeli pe latura orizontala.
Este greu (sau imposibil!) sa observi si sa apreciezi toate detaliile unei compozitii, in imagini de genul 640x480 sau 800x600
 

sicora fabian

Active Member
Pai, rezolutia este in functie de aparatul pe care-l are fiecare . . .
Al meu, spre exemplu, are 12 mega, dar nu stiu sa-l reglez! :oops:
. . . si apoi, cine are nevoie sa vada furnicile de pe flori . . .
 

vali

Active Member
Moderator
sicora fabian a spus:
Al meu, spre exemplu, are 12 mega, dar nu stiu sa-l reglez! :oops:
Cel pe care-l folosesc eu, are doar 8 megapixeli si un senzor de kaka.
Cu toate astea, scoate poze decente. Iar rezolutia merge la peste 3000

Crede-ma, stiu ce spun, e nevoie de imagini de peste 2000.
Eu am zis ca un 2400x1600 e o rezolutie decenta, ce poate fi obtinuta cu majoritatea aparatelor. Nu mai zic ca sunt deja si telefoane care scot mai mult :)
 

vali

Active Member
Moderator
Dupa cum ati vazut, au aparut trei noi topicuri, ale concursului. In ele vor aparea imaginile trimise pentru a fi inscrise in competitie.
Cum deja exista o imagine care indeplineste conditiile si a fost admisa la inscriere, am zis ca putem declara:
Concursul COPACUL DE PIATRA EDITIA 2012 este deschis! :petrecere: :)
Bafta tuturor participantilor!
Si distractie placuta, tuturor egradinarilor care urmaresc concursul :D .

Am rugamintea ca moderatorul sa "agatze" cele trei topicuri sub cel cu regulamentul (sau deasupra, nu stiu :) ), astfel incat sa fie usor de urmarit si sa nu se imprastie prin toata sectiunea.

Discutiile generate de imaginile inscrise in concurs, se vor purta in continuare in acest topic, pana la anuntarea castigatorilor.

PS: Sper sa ne simtim cel putin la fel de bine ca la concursul anterior organizat aici, pe egradini.ro :D
 

sicora fabian

Active Member
. . . apoi, toporul de langa coliba pare un simplu batz de chibrit, lemnele de langa vatra focului par o masuta de picnic, iar apa . . . de ce nu-i albastra? :?
 

vali

Active Member
Moderator
sicora fabian a spus:
In imaginea 01 de la ARANJAMENTE este un saikei?
Sau un penjing?
Ori, pur si simplu, un peisaj?
Ohooo... eterna poveste: Cum sa-i spunem: pepene, lubenita sau harbuz? :p

In trecut, diferentierea notiunilor de saikei si penjijg era mult mai riguroasa. La ora actuala, stilurile si procedeele s-au diversificat si chiar intrepatruns, astfel ca referirea la un saikei ca fiind penjing (si invers) nu mai e considerata chiar un sacrilegiu :)

In fapt, saikei (japoneza), penjing (chineza) si hon non bo (vietnameza) se refera la acelasi lucru = peisaj in miniatura. Dar, anumite diferente structurale sau de nuanta, exista.

1.Saikei = peisaj in miniatura care incearca sa redea, cat mai realist posibil, un colt din natura. Are ca elemente: roci, copacei, plante ierboase, muschi, posibil si apa. Se evita folosirea miniaturilor de lut, gen temple, casute, barcute, oameni sau animale, etc. Se inceasca pe cat posibil imitarea unui colt din natura in care nu se face prezenta mana omului.
Exista si varianta de peisaj "bonkei", care incearca sa exprime tot frumusetea naturii neatinse de om, dar cu diferenta ca este un "peisaj uscat". Nu are elemente vii. Se folosesc numai roci, pietris, nisip...

2. Penjing este tot un peisaj in miniatura, dar aici lucrurile sunt mai diversificate un pic, pt ca notiunea se poate referi la trei categorii diferite A-copac penjing care este, daca vreti, varianta chinezeasca a unui bonsai; B-peisaj penjing care este varianta chinezeasca a saikei-ului, iar ca principala diferenta este aceea ca se folosesc si figurinele din lut sau alte materiale pentru a accentua anumite aspecte; C-penjing apa si uscat care este varianta chinezeasca a Hon non bo-ului vietnamez.

3. Hon non bo este un peisaj care are ca subiect intrepatrunderea apei cu uscatul. De cele mai multe ori evoca zone de tarm sau grupuri de insule inconjurate de apa. Ca elemente, sunt copacei, plante, muschi, figurine in miniatura, apa.

Asa ca, alegeti voi ce vreti sa fie imaginea 01 :)

sicora fabian a spus:
. . . apoi, toporul de langa coliba pare un simplu batz de chibrit, lemnele de langa vatra focului par o masuta de picnic, iar apa . . . de ce nu-i albastra?
De ce zboara pasarile?... De ce nu cad norii?... De ce ziua e lumina?... :)
Nu-i albastra pentru ca a fost o alunecare de teren si e inca tulbure, nah! Te-ai linistit acum? :p
 

vali

Active Member
Moderator
De obicei, nu se discuta imaginile unui concurs inainte de finalizarea acestuia. Se considera ca dezavantajezi concurentii care deja si-au inscris exponatele, fata de cei care inca n-au facut-o si care pot trage invataminte din ceea ce se discuta, invataminte pe care sa le aiba in vedere la inscrierea propriilor exponate in concurs.
Dar, fiind o prima editie a unui concurs fara prea mari pretentii, si ca tot ai deschis discutia, Fabian, o sa explic de ce nu ma deranjeaza ca toporul pare un chibrit, lemnele aduc a masa de picnic, iar apa nu e albastra. :)
In primul rand, imi place ca intregul, compozitia in sine, nu este supra-studiata. Adica, nu s-a mers cu amanuntele dincolo de limita, iar privitorul sa fie obligat sa reactioneze la modul "Hei, nu-s prost! Nu era nevoie, am inteles ce vrei sa spui, nu tre' sa-mi desenezi". De multe ori, avem tendinta sa trecem de acest prag, iar creatia are de pierdut.
Imaginea in discutie, nu impune mesajul... il lasa doar sa curga. Adica spune o poveste, dar lasa si privitorul sa-si inchipuie. In bonsai, e bine ca autorul sa sugereze mesajul, sa-l strecoare, sa il insinueze privitorului, lasandu-i acestuia placerea infloriturilor si filigranului pe care poate sa si le inchipuie.
Fiecare dintre noi avem pe hard-diskul din spatele ochilor o arhiva de imagini, mirosuri, trairi, gusturi... Luate la gramada se pot numi amintiri, iar ca intreg formeaza experienta noastra de viata. Fiecare reactionam aparent la fel, dar subtil diferit in fata aceluiasi stimul. In fata unui borcan cu miere, toti vom saliva stiind ce gust are. Dar pentru unul poate insemna "Mierea pe care mi-o punea bunica pe painea de casa langa o cana de lapte", iar pentru altul poate insemna "wow! Mierea cu care m-a dat bunica pe picior, o luna dupa ce m-am oparit".
Suntem diferiti...
Iar cand privim un exponat, se spune ca suntem subiectivi.
Eh, in bonsai (si probabil ca nu numai) artistul trebuie sa profite de acest subiectivism si nu sa se planga de el. Cand faci o lucrare, poti sa invoci faptul ca suntem subiectivi, daca nu e placuta de unul sau altul. Dar ideea e nu sa-ti ascunzi nereusitele in spatele subiectivismului, ci sa faci in asa fel incat lucrarea ta sa placa la cat mai multi.
Conteaza foarte mult "sa stii cand sa pui sculele jos" :) , sa simti punctul din care tu trebuie sa te opresti si sa dai voie privitorului sa preia de-acolo.
"E greu" vor spune unii... Normal ca nu-i usor... dac-ar fi, n-ar mai avea niciun farmec.
Apoi, mai e si situatia in care tu stii ce vrei sa spui, iar unii s-ar putea sa vada altfel. Unii s-ar putea sa vada atat de "altfel", incat tu sa nu mai regasesti in ceea ce vad ei nimic din ceea ce incercai tu sa exprimi. Dar de ce sa te deranjeze acest lucru?... De ce sa fii frustrat cand tu arati un artar splendid, iar unul care-l vede exclama "Maaamaaa, ce seamana cu corcodusul de la bunica!!!" Nu conteaza ce vede! Conteaza ce trairi reusesti tu sa-i declansezi privitorului ;-)
Cu bonsaii, daca vreti, este ca si cu copiii: Ii faci (acuma, nu c-ar fi un chin :) ), ii cresti, ii vrei o viata langa tine, dar vine momentul in care tre' sa-i lasi pe picioarele lor. Si sa-i lasi sa interactioneze cu cei din jurul lor, asa cum cred ei de cuviinta.
Si cu bonsaii e la fel: ii formezi, ii vezi crescand, dar mai devreme sau mai tarziu ii arunci in ochii tuturor si-i lasi sa stea acolo singuri, pe picioarele lor. Si fiecare privitor vede si simte atat cat ii dau voie ochii si sufletul sau.

Cand am vazut imaginea 01, primul lucru care mi-a venit in minte, a fost "Tipu' e plecat!" :) . Adica, e clar tabara cuiva: coliba, vatra, lemnele, toporul, toate spun asta. Apoi, e clar ca nu e prima oara cand vine aici: pontonul si barca arata ca e un loc pe care-l viziteaza ocazional. Ca apa nu e albastra... Dac-ar fi fost, ar fi fost la modul "Hei, e clar ca e apa, doar e o barca acolo, nu un tanc! Nu era nevoie s-o spoiesti in albastru!" :)

Arata exact ca un loc de campare, iar protagonistul lipseste.
Acum, e normal ca altul sa fie de alta parere si sa spuna: "Nu, nu cred! Dac-ar fi plecat, si-ar fi luat si toporul cu el, nu poti sa umblii pe coclauri, asa fara..." :rofl:
Dar asta-i frumusetea... ;-)
 

vali

Active Member
Moderator
Am adaugat o precizare la regulamentul concursului si va rog sa mai treceti periodic pe-acolo, ca poate mai apar si altele. E bine sa mai verificati din timp in timp.
Ginkgo e cu probleme... taxonomic vorbind.
Desi a stat o perioada "cu chirie" pe la conifere, specialistii nu sunt inca lamuriti care este relatia genetica a speciei cu altele, unde ar putea fi incadrata si de ce, asa ca i-au creat o diviziune numai pentru ea, Ginkgophyta :rofl:
Specia era prezenta intr-o forma aproape identica cu cea actuala inca de-acum peste 250 mil. ani, in Permian, pe la sfarsitul Paleozoicului, cand era "vecina de cartier" cu ferigile arborescente, probabil :). Este o fosila vie cu o evolutie extrem de liniara.

Intr-un mod cu totul arbitrar, s-a decis ca in expozitiile si/sau concursurile bonsai, ginkgo sa stea alaturi de foioase. Am zis sa procedam la fel.
 

sicora fabian

Active Member
Pai, exceptand dispunerea vaselor conducatoare, arata exact ca un foios: frunze plate, caduce, chiar si "fruct", galbul, care seamana foarte mult cu o drupa . . .
 
Sus