Multumesc pentru interventii!
In primul rand, trebuie lamurit faptul ca inca invat de la aparatul meu. E un Fuji FinePix S8000fd, care inca stie mai multe decat pot eu cere de la el. E genul de aparat pe care daca-l folosesti in interior in modul „auto”, ramai cu impresia ca ai dat banii de pomana pe el. Pentru fotografii de vacanta sau de pe la diferite okazii, nu emite pretentii, doar „ochesti si tragi”. Daca vrei insa sa umbli la fotografii de compozitie, trebuie sa stii ce sa-i ceri. Asta implica foarte multe incercari, pentru ca sunt si foarte multe variabile, in functie de spatiul folosit, de sursele de lumina, de marimea forma si culorile subiectului, de decorul ales, etc.
In speta, fotografierea unui copacel astfel incat sa-l pui in valoare, e destul de inselatoare. Diferenta intre ochiul uman si „ochiul aparatului” este evidenta, nu se vede la fel si prin unul si prin celalalt. Poti admira „pe viu” un copacel si sa cazi pe spate de felul in care arata; poti vedea acelasi copacel fotografiat (chiar de unul care stie ce face
si sa nu-ti mai spuna mare lucru...
Poti privi pe viu ramurile si conturul coroanei unui bonsai si sa ramai uimit de armonia acestora si de expresivitatea lor; privind acelasi bonsai prin obiectiv, devine agasant cate frunzulite „rebele” apar, sau cate ramuri au unghiuri sau pozitii neplacute. Dar, in acelasi timp, e valabila si reciproca: poti vedea cu ochii tai un copacel care sa nu-ti spuna mare lucru, iar revazandu-l intr-o fotografie, sa ramai uimit de cat de bine poate arata. Deci, am putea spune ca si intre bonsai, unii sunt mai fotogenici decat altii. In general, cu cat bonsaiul este mai tridimensional, cu atat mai greu este sa fie pus in valoare intr-o imagine. Iar daca mai luam in calcul si nepriceperea „pozografului”, rezultatul e previzibil...
Revenind la ce-am facut eu, am recunoscut ca doar m-am jucat cu lumina (putina, atat cata am avut). De-aia am si numit topicul „teste”, pentru ca am facut o serie de incercari la valori diferite ale diafragmei si timpului de expunere, doar cu lumini, cu lumini si cu flash, sau doar cu flash. Cele doua spoturi folosite (si-asa insuficiente) au fost dezavantajate si de fundalul negru, mare „mancator de lumina”. Inafara de asta, tot datorita cantitatii mari de negru din fundal, aparatul are tendinta de a supra-lumina subiectul, fapt ce obliga sa lucrezi cu diafragma sau timp de expunere mai mici. Efectul invers este cand folosesti un fundal alb, iar aparatul are tendinta de a-ti intuneca subiectul.
@ DracuMic: nu am folosit zoom-ul, dar nici nu m-am putut apropia mai mult de subiect, pentru ca riscam sa-mi apara distorsiuni ale liniilor drepte. Claritatea imaginii la dimensiunea reala se pierde in parte datorita luminii insuficiente si in parte datorita faptului ca pozele au trebuit comprimate (cu Visualizer Photo Resize) pentru a le duce sub 1MB cat accepta Photobucket-ul per fisier.
Nu inteleg de ce nu-ti apare nimic la „Show Details”. Nu am sters nimic.
@ Vasile: Intr-adevar, pentru o fotografie „de expunere” a bonsaiului se merge pe cel putin 2 surse de lumina egale si dispuse oblic/fata, stanga/dreapta. Articolul de care pomenesti, prezentat si pe Art of Bonsai de Carl T. Bergstrom este, intr-adevar, un ghid-baza al fotografierii copaceilor si plantelor companion. Totusi, pentru a obtine o adancime convingatoare a imaginii, cei mai multi autori de bonsai folosesc mai mult de 4-5 surse de lumina, din care cel putin 1-2 cad pe spatele subiectului.
Eu, asa cum spuneam, atat am avut la dispozitie si atat am fost capabil sa scot cu (ne)priceperea mea. Am fost curios sa vad ce poate iesi cu ceea ce stiu si cu bruma de „accesorii foto” pe care le am.
@ Hoinar: In primul rand, eu tre’ sa-ti multumesc pentru ca incerci sa fii de folos (si reusesti, crede-ma).
De lumina blitz-ului recunosc ca ma cam feresc... este mult prea rece, dupa parerea mea. Chiar si mai multe blitz-uri sincronizate si dispuse oarecum circular, ar lumina intr-adevar subiectul, dar nu cred ca ar reusi sa redea adevaratele culori ale scoartei, frunzelor, standului, etc. Desi e in detrimentul facturii la lumina
, cred ca mult mai aproape de adevar as fi cu un sistem de spoturi bine dispus si directionat.
La fel de convins sunt ca daca as folosi un fundal cenusiu (in locul celui negru), as avea rezultate mai bune chiar si cu o cantitate mai mica de lumina.
Asa cum spuneam, sunt multe variabile, iar eu inca sunt in cautarea unui echilibru. Sunt inca la inceput, mai am enorm de multe de invatat, dar sper sa reusesc candva in viitor sa fac o fotografie reusita unui copacel de-al meu.
Inca o data, multumesc tuturor.