
Cind mesteresti cu lemn, una dintre provocari este taierea materialului in linie dreapta. Cine are experienta si indeminare se descurca usor, cine nu, apeleaza la felurite dispozitive ajutatoare. Ghidajul pentru circularul de mina poate inlocui intr-o oarecare masura un circular de banc, daca e folosit cu atentie si nu se cere precizie extraordinara si se pot obtine taieturi perfect drepte chiar si de catre cei mai putin experimentati. Cu ajutorul lui se pot repara/face masute, dulapioare, noptiere, rafturi, bancute, jardinière, garduri. In comert, cel mai ieftin este peste 300lei si de obicei fiecare dispozitiv poate fi folosit cu un numar limitat de modele de circular ale aceleiasi firme
Mi-am propus sa construiesc deci o sanie-ghidaj pentru circular, cu ce se gaseste prin casa, si fara dispositive si scule speciale.
Ca si scule va trebuie o bormasina, un set de burghie, un bomfaier, un fierastrau de mina, un set de surubelnite, cleme rapide. Va mai trebuie banda adeziva, banda dubluadeziva, superglue, un marker sau un creion.
Toata lucrarea nu dureaza mai mult de 3 ore. Mi-a luat mult taiatul suruburilor, pentru ca nu am avut suruburi scurte si a trebuit sa scurtez cam 2 duzini.
Pentru blat am folosit o bucata de parchet, pentru sine si ghidaje niste profile de aluminiu ramase de la proiecte mai vechi si 2 suporturi reciclate de la un raft. Suportul circularului este o bucata de plexi in care am taiat fereastra pentru disc. Evident poate fi si placaj, da mai grosut, pe la 5-6mm.
Profilul de AL 20x30 are rol de a impiedica flambarea, asigura un reper comod pentru aliniera sinelor si foloseste de miner la transport.
Am fixat profilul AL20x30 cu suruburi zenc, pe care le-am taiat "la ras", pentru ca circularul meu nu este prea inalt (P1)
In lungul lui am fixat prima sina, pe care am fixat-o cu superglue. Am prins-o cu cleme rapide si am dat cite 4 gauri de fixare prin sina si blat si am bagat suruburi zenc. Am folosit o scindura pe post de calibru cu care am asigurat paralelismul celei de-a doua sine, pe care am fixat-o cu superglue, am dat gauri si am bagat suruburi ca si la prima. Am obtinut astfel blatul si sinele paralele de ghidaj (P2)
Am asezat profilele mici de AL in interioarul sinelor. Am intins peste ele banda dubluadeziva. Am asezat deasupra placa de plexi (taiat la origini cu unghiuri de 90, deci laturi paralele). In felul acesta, fara masuratori si aparatura speciala, m-am asigurat ca totul e paralel iar sania va aluneca fara probleme pe sine (P3)
Am prins profilele de aluminiu cu cleme rapide si am dat gaurile pentru suruburi, la turatie mica din cauza plexiului. Am folosit suruburi zenc. Profilul de aluminiu fiind U, mi-a permis asamblarea cu suruburi iar inaltimea lui permite sa treaca unul peste celalalt capetele zenc ale suruburilor de la sine si de la sanie. (P4)
Am tras sania la capatul inferior al cursei ca sa pot aseza circularul fara sa tai din blat, dupa ce am pus pe talpa circularului banda dubluadeziva ca sa asigur o fixare temporara. Talpa circularului a fost aliniata dupa profilul AL20x30 apoi ansamblul sanie-circular a fost scos, blatul saniei prins de circular cu cleme rapide si date 4 gauri de fixare in plexi. Cu ocazia asta am constatat ca nu era musai sa tai fereastra, puteam sa folosesc pur si simplu un format dreptunghiular.(P5)
Am scos despicatorul de la circular pt ca ma impedicam mereu de el la montaj.
Am lipit si pe fata si pe dos o banda adeziva, ca sa evit aschierea in timpul taierii de formare a blatului. (P6). Sania poate fi manevrata cu o singura mina!
Am executat taierea de formare a blatului (P7)
In P8 aveti dracovenia in pozitie de lucru, in P10 se poate vedea cit de precisa/neteda este taitura, in P11 cum arata din lateral, cu grosimea placii de parchet si a plexiglasului.
Am dat blatul pe muchia taiata cu lac ca sa o conserv cit mai mult pentru ca de ea depinde aliniera corecta a taieturii.
Am taiat de proba o bucata de OSB si abaterea la 1m este sub 1mm. Si cred ca o parte din abatere se datoreaza si ochiului, cind am facut alinierea cu semnele pentru taietura.
Trebuie tinut cont ca adincimea maxima de taiere e data de adincimea maxima de taiere initiala din care se scad grosimea blatului, a suportului sanieie si a sinelor de ghidaj (in cazul meu cam 20mm). De asemenea, ghidajul este numai pentru discul initial, daca se schimba discul, trebuie refacut dispozitivul (daca discul e mai subtire) sau taierea initiala (daca discul e mai gros).
Lungimea sinelor de ghidaj este de 1m, dar la capete trebuie putina atentie pentru ca sania balanseaza 1mm peste capetele sinelor si poate franjura taietura. As putea rezolva asta cu o margine adaugata da mai vedem.
Per total lucrarea a costat cam 7 lei (ceva suruburi si superglue) restul erau prin casa cum am spus. Daca s-ar cumpara de noi, cred ca ar duce pe la 100Lei.
Mai am de montat dispozitivul de taiere in unghi si poate un dispozitiv de straifuit - daca ma tine entuziasmul - da m-a mincat sa ma laud si am postat lucrarea in stadiul asta, care e oricum functional.