Dezambiguizarea esteticii in bonsai

Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.

vali

Active Member
Moderator
Nu de putine ori mi-a fost dat sa vad persoane care, ajunse in fata unui bonsai, cad pe ganduri privind extatic �minunea�� Admira la modul cel mai sincer, se crucesc, dar intrebate ce le place, nu pot nici sa explice, nici sa-si explice. Cand intrebi �Ce va place la acest bonsai?�, ai deschis usa unei camere goale. Omul din fata ta e convins ca ii place ceea ce vede, dar abia acum realizeaza ca nu poate spune de ce. In cele din urma, vine aproape invariabil raspunsul: �E un copacel atat de delicat� Cum D-zeu poate ramane atat de mic?!�. Aaa, deci asta este :D � Lumea vede un copacel.
De fapt, lumea vede o planta cu toate caracteristicile unui copac batran, dar care nu depaseste cativa cm si sta bine-mersi intr-un vas la fel de mic, in care sunt 2-3 polonice de pamant. E aproape utopic, frizeaza imposibilul, dar il are in fata ochilor! Si e viu!
Asa si trebuie sa fie, deoarece bonsaiul este, in realitate, o iluzie. Nu este vorba de plante pitice, nici de plante modificate genetic, ci vorbim de exemplare ale unor specii obisnuite care, odata ce-au incaput pe mana artistului, ajung sa evoce imaginea unui arbore secular. Bonsaiul este, daca vreti, o caricatura a unui copac, atata timp cat reusim sa intelegem caricatura fara incarcatura ei satirica. La fel ca in genul grafic, in bonsai se exagereaza anumite trasaturi si se incearca estomparea altora, pentru ca � in final � intregul sa transmita un mesaj clar. Sau cat mai clar� Pentru aceasta, artistul are la indemana o suma de elemente cu care poate jongla, iar in functie de priceperea sa, rezultatul este mai mult sau mai putin veridic. Insa, pana la transmiterea unui anumit mesaj si personalizarea creatiei, exista o serie de elemente ce ar trebui sa fie prezente la toti bonsaii. Pomeneam mai sus de caracteristicile unui copac batran. Cred eu ca acestea ar trebui sa fie elementele general valabile si necesare in realizarea oricarui bonsai. Voi incerca sa nu ma incurc in amanunte si sa le prezint doar pe cele STRICT necesare. Sper ca randurile ce urmeaza sa foloseasca in principal celor care privesc un bonsai si nu stiu la ce sa se uite mai intai, sau ce sa caute pentru a-l evalua la adevarata sa valoare.

ELEMENTE ESENTIALE

1. Radacinile vizibile � Nici un copac din natura nu poate ajunge la o varsta respectabila daca nu este bine ancorat in pamant. Iar aceasta senzatie de ancorare este data de existenta unor radacini cat mai puternice si cat mai numeroase la suprafata solului. In imaginile urmatoare se pot vedea exemple din natura http://farm4.static.flickr.com/3282/304 ... 34e217.jpg http://symonsez.files.wordpress.com/2009/01/roots.jpg La fel si in bonsai, planta trebuie sa para ca sta, ca este asezata, pe suprafata substratului. Un trunchi care iese din pamant precum un creion, nu va convinge niciodata privitorul ca are in fata un copac. Majoritatea artistilor considera existenta radacinilor vizibile ca fiind elementul cel mai important in realizarea unui bonsai.
2. Conicitatea trunchiului � Probabil ca v-ati saturat deja de cand tot auziti de aceasta notiune si va intrebati de ce-i atat de importanta :D. Totul pleaca de la felul cum suntem obisnuiti sa privim copacii din natura. http://www.srs.fs.usda.gov/4159/about/S ... s_pine.jpg http://www.science.doe.gov/SC-80/trail/ ... treesp.jpg Facand abstractie de conicitatea relativa a oricarui trunchi de copac, noi, oamenii, suntem obisnuiti sa-i privim de la baza. N-avem incotro, asa a lasat Dumnezeu lucrurile :) . Fara sa fim constienti de asta, creierul face automat legatura trunchi conic = copac inalt/batran ori de cate ori privim unul, la fel cum face lagatura intre un trunchi tubular si un copac tanar, de ex. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... G_9790.jpg In bonsai, copaceii fiind expusi si priviti intotdeauna (sau asa ar trebui!) de la nivelul ochilor, este evident necesara accentuarea sau exagerarea conicitatii trunchiului, pentru a pastra acea impresie ca avem in fata un copac inalt/batran pe care-l privim (cum suntem noi obisnuiti) de la baza sa. Totul se petrece in �background�, in subconstient, dar nu putem nega aceste automatisme.
3. Scoarta � Aici nu cred ca este nevoie de prea multe explicatii. Pornind de la aceleasi �carari batatorite� existente intre ceea ce privim si felul in care interpreteaza creierul, este evident ca o scoarta cat mai imbatranita, fisurata si scorojita va evoca intotdeauna imaginea unui copac batran. http://www.lcbsbonsai.org/old%20live%20oak.jpg http://kjaersweb.dk/edith/pict/bark.jpeg Cu cat aceasta se intinde mai mult de pe trunchi pe ramurile principale, cu atat bonsaiul este mai credibil.
4. Spatiile negative � Sunt definite ca fiind locurile ramase libere intre ramurile purtatoare de frunzis (�pernite�, sau cum vreti sa le mai numim). Regretatul John Yoshio Naka a descris acest lucru intr-un mod inegalabil, in cateva cuvinte: �Pasarile trebuie sa poata zbura prin coroana unui bonsai� :D. Rupandu-ne de latura poetica, existenta acestor spatii are si o explicatie estetica, dar si una ce tine de fiziologia plantei, mai precis, de necesarul de lumina la nivelul coroanei. Estetic vorbind, trunchiul (sau franturi din acesta) trebuie sa se vada pana sus in coroana, pentru a da cursivitate creatiei, pentru a permite ochiului sa perceapa intreaga miscare a acestuia. Fiziologic, nicio ramura aflata imediat sub alta nu ar avea sanse de supravietuire, pentru ca ar fi umbrita in permanenta, nu si-ar putea indeplini rolul de elaborare a sevei (prin fotosinteza), iar in cele din urma planta ar renunta la un organ ineficient. Deci, coroanele incarcate, cu aspect de �gard viu�, in care lumina cu greu patrunde, sunt specifice exemplarelor tinere. La copacii in varsta, fiecare ramura principala are spatiul sau bine si vizibil delimitat. Ori, asta se urmareste si in bonsai: crearea iluziei unui copac batran ;-) . Cateva imagini: http://www.learnnc.org/lp/media/uploads ... e_oak1.jpg http://www.atree4me.com/images/live_oak.gif http://www.pbase.com/septembermorn/image/57431975
5. Dimensiunea frunzelor - In cazul oricarui bonsai, dimensiunea frunzelor trebuie sa fie proportionala cu dimensiunea plantei. Degeaba realizam o structura de baza (radacini vizibile, trunchi si ramuri) credibila, daca frunzele ies din tipar si au dimensiuni exagerate, comparativ cu intregul. Ochiul nu se va lasa pacalit. In aceasta situatie, fie ne impacam cu ideea ca vom avea un bonsai ce va putea fi expus numai iarna, fie ne alegem bine, inca de la inceput, o specie care sa permita reducerea frunzelor pana la o dimensiune care sa se poata incadra in ansamblul ce-l avem in vedere.

Am spus ca n-as vrea sa ma incurc in amanunte, asa ca m-as opri aici. Cred ca daca s-ar tine cont de aceste cinci elemente principale, oricine ar putea realiza un bonsai credibil. La fel, cei ce privesc un bonsai, daca ar cauta aceste cinci elemente, ar putea sa-si faca o idee despre valoarea a ceea ce au in fata. Evident ca sunt mult mai multe� Evident ca tine si de talentul si priceperea celui ce a realizat bonsaiul. Dar eu cred ca acest minim de elemente ne e suficient pentru a pune granita intre arta bonsai si tunderea gardului viu.
Am hotarat sa scriu aceste randuri pentru ca devin din ce in ce mai multi cei care imi spun �Ma uit la bonsai� Imi plac, sunt innebunit dupa ei si mi-ar placea sa fac si eu. Dar nu ma prea pricep, nu stiu exact ce sa urmaresc la ei�.
Sper sa mai fi ridicat un pic valul :) .

PS: @ Cornelia - Nah, ca am bagat ochiu' si la bonsai :p
 
Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.
Sus