am cautat in internet ceva despre epyphillum si am gasit asta :
Epyphillum cactusul orhidee
Compost : se poate folosi compost din comert pt plante de apartament imbunatatit cu putin nisip, perlit, evitind pamintul care contine multa turba. Puteti sa va preparati singuri pamintul pt Epyphillum astfel : o parte pamint de frunze, o parte scoarta macinata, o parte rumegus de lemn rosu sau brad de 6 la 12 mm diametru, o parte perlit sau piatra ponce, se poate de asemenea, daca doriti, adauga o cantitate mica de carbine horticol. Pamintul de frunze poate fi inlocuit cu cel pt plante acidofile (azalee, rodondendron). Amestecul trebuie sa contina 3 parti de materie organica si o parte perlit sau piatra ponce. Este de preferat sa nu folositi turba, muschi sphagnum sau vermiculite. Pentru fiecare 30 cm cubi de pamint se va adauga o jumatate de cana de faina de oase. In compozitia amestecului, in functie de zona climatica, trebuie sa varieze procentul de pamint si de piatra ponce.
Udarea : este foarte important sa nu lasati niciodata sa se usuce total pamintul. Este necesar sa udati pina cind apa iese prin gaurile ghiveciului. Apoi urmatoarea udare se va face atunci cind pamintul este uscat la suprafata. Este bine sa incercati cu mina pt a determina umiditatea din sol inainte de a uda din nou. Ghivecele din plastic cer mai putina grija dar un exces de apa poate dauna intotdeauna. Cactusul orhidee creste din primavera pina in toamna timp in care are nevoie de mai multa apa. De obicei plantele se odihnesc dupa inflorire pe timpul iernii cind trebuie sa-l udam mai putin atit cit plantele sa aibe pamintul usor umed.
Lumina : prefera lumina soarelui voalat sau mai bine citeva ore de soare dimineata sau dupa-amiaza, dar niciodata soarele direct de la amiaza. Aceste plante pot creste total la umbra, sub copaci, pe o terasa, in apropierea unei ferestre cu soare dimineata sau dupa-amiaza. Daca sint pastrate in casa pe timpul iernii trebuie tinute la racoare dar nu la ger si intr-o camera unde lumina nu se mai aprinde dupa apusul soarelui. Pot fi de asemenea cultivate sub o lumina fluorescenta (500-1000 lumen) la o distanta de cca. 25 cm. perioada de lumina trebuie sa fie corespunzatoare celei din sezonul respectiv, foarte importanta pt formarea bobocilor. Care la inceput pot parea a fi cam anemici vor produce o inflorire puternica si abundenta.
Temperature , umiditatea,circulatia aerului : epyphillum prefera temperaturi intre 8 si 22 grade C dar tolereaza si caldura estivala daca sint tinuti la umbra si umiditate. De asemenea suporta temperaturi sub zero dar doar pt citeva ore altfel vor muri. La temperaturi constant sub 5 grade C apar probleme mari. Daca sint adapostiti in casa prefera o temeperatura intre 8 si 22 grade C in camere unde nu primesc lumina artificiala dupa apusul soarelui. Temeperaturile scazute de iarna si noptile lungi sint necesare pt formarea bobocilor.
Prefera umiditate de min. 50 % dar tolereaza si valori mai mici. In perioadele toride de vara trebuie stropiti cu apa si crescuta umiditatea in jurul lor. Le place aerul care se misca dar nu si curentii de aer rece si nici vintul fierbinte.
Fertilizarea. Plantele vor trebui sa fie fertilizate de o maniera echilibrata, de exemplu 10-10-10, cel putin o data pe luna de la inceputul primaverii pina la sfirsitul toamnei. Se poate folosi un ingrasamint lichid sau unul solid. Nu se vor folosi ingrasqaminte continind azot cu un procent mai ridicat decit cel al potasiului sau fosforului. Pentru a favoriza inflorirea si a intari lastarii crescuti iarna ar trebui folosit un ingrasamint fara azot, o data la sfirsitul ienrii si la inceputul lui noiembrie. A nu se fertiliza in lunile decembrie si ianuarie.
Boli : epyphillum sint destul de rezistenti la paraziti. Cei mai comuni sint insa cosenilele care pot fi combatute cu insecticide. Capcane pt limacsi trebuie puse pt ca acestia iubesc epyphillumii si pot produce mari stricaciuni.
Florile : trebuie cel putin 3 ani pt inflorire. Plantele care infloresc ziua au o perioada de inflorire care incepe de la sfirsitul lui aprilie cu un maxim in mai si se termina in iunie. Multi dintre epyphillumi cu inflorire nocturna vor face boboci la sfirsitul verii si inceputul toamnei.
Transplantare prima transplantare priveste plantele bine inradacinate, A se nota ca nu toate varietatile fac radacini la fel de repede. Cind o planta a crescut destul de bine si a facut citeva frunze sufficient de lungi e timpul sa fie mutate intr-un ghiveci de cca. 20 cm. folosind un substrat proaspat si uscat fara a fi udat timp de o saptamina. Dupa care se uda cu mare grija si cu o cantitate limitata timp de o luna dupa care se trece la regimul normal de udare. Daca spatiul nu permite planta poate fi tinuta mai multa vreme in acest ghiveci. Daca nu atunci, dupa citiva ani, se poate transplnata intr-un ghiveci mai mare.
La transplantare se va inlocui si o parte de substrat si elemente nutritive. Insa asta se va face dupa 3-4 ani si dupa o fertilizare regulata. Transplantarea se va face la o luna dupa terminarea infloririi asta numai daca nu apar suspiciuni de putrezire sau alte boli ale radacinilor care sa faca necesara transplantarea mai devreme, in acest caza nu este necesar sa se schimbe tot pamintul este de ajuns sa fie inlocuita o parte de substrat cu unul proaspat si uscat. Pt udare se va proceda ca mai sus.
Pentru a produce inflorirea. Ca regula generala epyphillum infloreste in primavera celui de al-3-lea sau al-4-lea an de la plantare. Pt a face ca epyphillum sa infloreasca este nevoie sa ne asiguram ca are noaptea o temperature scazuta pina la 6-8 grade C.
Inradacinare. Se folosesc ghivece de plastic de 8-10 cm. pt fiecare lastar, trebuie reamintit ca nu trebuie lasat nicodata ca radacinile lui epyphillum sa se usuce complet. 2 lastari pot fi plantati simultan intr-un vas de 20 cm astfel vor ajunge mai repede la maturitate si vor inflori mai repede. Nu plantati lastarul mai adinc de 3-5 cm. este de cit sa se tina drept. Se va tine la umbra o saptamina apoi se va aduce la locul definitiv. Nu-l udati timp de o saptamina apoi luna urmatoare se va uda usor pina se va ajuge la udari regulate.
Lastari ne-inradacinati. Aceeasi metoda se va aplica. Solul trebuie mentinut aproape uscat sau usor umed tinind lastarul la umbra pina ce face radacini. Aceasta se produce dupa aproape 2 luni daca sint tinuti la cald. Vor fi adusi la lumina voalata. Daca apar putreziciuni acestea se vor taia, dezinfecta si se reia procedura. Toti lastarii trebuie sa fie sanatosi inainte de a fi pusi la inradacinare.
sursa :
http://www.cactusedintorni.com