WALPINI - Sera etapa cu etapa

danero2004

Well-Known Member
Moderator
ce sa zic mascaaaaaaaa am ramas , super , eu am una subterana doar cu geamuri la nivel de sol in plan , doar ca la scara mult mai mica , FELICITARI
 

victoria222

Active Member
Wow! Si eu am ramas profund impresionata de sera ta. Este mai mult decat o sera, e o adevarata casa pentru plante. Minunata ieea de a pune gazon pe jos, felicitari!
 

sentiklos

Member
Walipini

Salutare. Vreau sa imi construiesc si eu o sera subterana de genul Walipini si am nevoie sa stiu cateva detalii tehnice despre constructie. In special cele legate de orientarea acoperisului serei in functie de pozitia Soarelui in perioada iernii. As vrea, pe cat posibil, sa profit cat se poate de mult de lumina solara si de caldura degajata si mai putin de incalzire artificiala. Nu ma iluzionez ca nu o sa-mi trebuiasca, doar iarna trecuta au fost zile cu -35 de grade celsius la Suceava.

Vuk, ne poti da o descriere amanuntita, pas cu pas, cu privire la construirea serei ? Eu, cel putin, as avea nevoie de putina experienta din partea altora.

Multzam!
 

danero2004

Well-Known Member
Moderator
un model e cel de la vuk si eu vreau sa fac una dar as dori sa nu folosesc incalzire de niciun fel , mai ales soba , nu din cauza de economie ci de cat mai natural posibil

Initial planul a fost ptr supraterana dar din cauza costurilor pe care le aveam in plan cu materialele plus incalzirea masiva pe luni de iarna am cam lasat ideea pe plan 2 si am trecut la posibilitatea uneia subterane ,dar ca si tine nu am ajuns inca la un model definitiv si a unor parametri de temp/adancime/umezeala
 

vuk

Member
salut sentiklos , pai eu am luat toate datele "tehnice' din articolul acesta : http://www.bensoninstitute.org/Publication/Manuals/Walipini.pdf

unghiul acoperisului trebuie sa fie de 70 de grade (latitudinea de ~47 + 23 ) si cu orientare spre sud

eu am sapat-o la 2m sub pamant dar daca o faci si mai lata de 3,5m poate sa fie si mai adanca , cea ce eu asi si recomanda

probleme ce eu am intampinat sunt legate de umezeala de dinauntru , in unele locuri vopseaua vine jos , nimic major dar tot e enervant , sper cu timpul sa se rezolve problema

in ultima vreme cand a fost mai cald afara am tinut usa si geamurile deschise sa circule aerul dar pe timpul ierni habar n-am ce o sa fac , oricum asta si pentru mine e un experiment si ramane de vazut daca va fi unul reusit
 

marirogo

Active Member
Toata admiratia!
Sa ne tii la curent cu ce se intampla in sera ta. Sunt f. curioasa sa vad cum va trece peste prima iarna.Poate aici mai primesti sfaturi utile in cazul unor eventuale probleme.
 

veretregn

Active Member
foarte frumos. O modalitate aproape ecologică de a salva consumul de electricitate pentru încălzire etc.

Eu am o seră normală,cu folie și lemn făcută de mine. Am pornit și eu de la zero și am învățat pe parcurs.

Ce îmi place? Ideea. Subteran, izolat, este ceea ce englezii folosesc în climatul lor și numesc cutie rece. Tu ai făcut-o la o scară mai mare.

Ce nu îmi place?
Folia. Aerisirea. Ideea cu soba.

Folie folosesc și eu doar că pe timpul iernii am dublat-o cu folie triplu stratifcată cu bule. Am câștigat 6 grade iarna. Nu trebuie să fie policarbonat pentru început. Însă pierderile de căldură cu folia sunt mult mai mari.

cred că ai nevoie de un sistem de ventilație activ care poate fi pus pe un temporizator electronic. Este o suprafață mare. Ai nevoie de un ventilator care să împingă ceva aer înăuntru, 2 ventilatoare mai mici care să scoată aerul dinăuntru și un ventilator care să miște aerul înăuntru. Investiție pe la 250 de lei. și un consum zilnic de până la 100 de W. Gândește-te la ventilatoarele pentru camerele de baie, incastrabile. Sunt destul de ieftine și își fac treaba. Temperatura trebuie so fie uniformă și trebuie să eviți umiditate prea mare. Altfel apar tot felul de fungii și musculița de seră. Vei putea diminua astfel costurile pentru chimicale insecticide și fungicide. În cazul în care vrei să faci butași (petunii, geranium, tomate etc) temperatură ridicată și umiditatea ridicată este importantă pentru început însă fără aerisire corespunzătoare riști să ai rată de succes diminuată.

Soba înuntru poluează, temperatura este greu de controlat. Pentru că văd că ești îndemânatic aș vrea să te gândești la niște alternative bazate pe soba ta. Încălzire prin sistem de țevi ale meselor pentru butași răsaduri etc. Poți să creezi tu un circuit eficient ținând cont să eviți unghiurile drept, se pot folosi pompe pentru circuit etc. Lucrurile se complică și costurile cresc. Nu uite că un substrat încălzit este mai important decât aerul încălzit.

Problema supraîncălzirii vara se poate realiza prin sistemul de ventilație și prin utilizarea unei plase de umbrire. Vei avea nevoie de plasă de umbrire chiar dacă utilizezi policarbonat.

Având în vedere dimensiunea cred că vrei să o folosești și în scopuri comerciale. În acest sens ai o nouă problemă iarna. Oamenii folosesc o seră pentru pornirea răsadurilor.

Majoritatea plantelor la care mă gândesc eu că ai dori să le germinezi sunt plante anuale: pepeni, dovleci, dovlecei, tomate, ardei, castraveți, ierburi aromatice, plante decorative.

Toate aceste plante au temperatură de germinare în jurul a 20 - 24 de grade. Odată ce au germinat temperatura trebuie să scadă la un 18.
Altfel vor crește lungi și firave. Pentru ca să poți să ai răsaduri viabile (atât pentru tine cât și din punct de vedere comercial) trebuie să ai în vedere condițiile necesare de luminitate și temperatură.

Astfel, un răsad pentru o plantă anuală are nevoie de aproximativ 14 h ore de lumină pe zi. Media în ianuarie este de 8h30, în februarie de 10h, iar în martie de 11:30, în aprilie discutăm deja de 13:30, mai 15:30 etc.
În plus, în timpul iernii, unghiul sub care cad lumina solară este mic, deci intensitatea luminii este redusă. Este, într-adevăr adevărat că majjoritatea răsadurilor în primă fază nu au nevoie de o intensitate a luminii foarte mare, însă odată ce aceasta au apărut primele frunze au nevoie de mai multă lumină. Sunt convins că zugrăveala în alb nu a fost doar întâmplătoare (varul este dezinfectat și reflctă lumina) însă ceea ce ai putea încerca să faci ar fi să pui folie reflectorizantă pe toți pereți astfel pierdirile de lumină vor fi mult mai scăzute. Folia de cadouri metalică este ok. Folia de aluminiu nu este ok pentru că se sfâșie repede. Bineînțeles că asta îți oferă doar o cantitate mai mare de lumină mai mare în timpul iernii.

Compensarea de ore lumină, (orice ar spune Walpini în documentul său) din nefericire, nu o poți realiza decât prin iluminat artificial. Dacă aș începe să discut despre asta postul meu ar fi prea lung și descurajator.

Totuși, ideea ta, execuția sunt ok pentru hobby. În timp vei învăța și nu vei putea decât să te perfecționezi. Felicitări din partea mea că ai făcut aces prim pas, pentru că a fost cel mai dificil și solicitant.
 

danero2004

Well-Known Member
Moderator
pun un link altundeva de descarcat in afara de obositul ala de webshots american :x , am alergie ca noi europenii nu folosim pagini de la noi de host

nu inteleg ce scrie si mai stau si o luna sa se incarce :rofl:
 

vuk

Member
mersi veretregn pentru sfaturi , ai tu dreptate in multe lucruri , pentru mine inca chiar e numa un hobby , mai am multe de invatat

este ceea ce englezii folosesc în climatul lor și numesc cutie rece
vrei sa zici cold frame ? ca aia e ceva cu totul altceva

Ce nu îmi place?
Folia. Aerisirea. Ideea cu soba.
folia a fost ceva temporar , acum acoperisul e din poliarbonat (poza 31)
cu aerisirea ramane de vazut daca pe timpul ierni la -20C o sa am probleme , ca acuma in timpul zilei usa si un geam sunt deschise
la fel cu soba , habar n-am daca idea va fi reusita sau nu

În cazul în care vrei să faci butași (petunii, geranium
in nici un caz :rofl: , cred ca o sa ma axez (la inceput oricum ) pe arbori ornamentali care necesita protectie pe timpul iernii

Vei putea diminua astfel costurile pentru chimicale insecticide și fungicide.
eu in nici un caz n-o sa folosesc pesticide sau fungicide, tot ce eu o sa fac va fi organic ('bio')

Încălzire prin sistem de țevi
m-am gandit la asta dar anul acesta cred ca inca n-o sa incerc idea

utilizarea unei plase de umbrire
dap , pe timpul verii chiar va fi o necesitate

ceea ce ai putea încerca să faci ar fi să pui folie reflectorizantă pe toți pereți
sa pun oglinzi pe toti peretii ar fi o idee si mai buna dar trebuie sa tin cont si de costuri , teoretic sigur ca nu e o idee rea

si referitor la descurajare , nu-ti fa griji , ca in ianuarie cand m-am apucat sa sap o "gropa" la -10C , nu am avut prea multi sustinatori :rofl:
deci nu ma poti descuraja chiar asa de usor :p
 

veretregn

Active Member
mă refeream la un cold frame rescalat.

am rămas surpins de ideea asta. apoi am citit bibliografia walpini. dacă este un hobby înțeleg. nu cred că va fi o problemă cu încălzirea, atâta timp cât este bine izolată. pierderi de căldură nu vei avea. policarbonatul eventual.

pentru păstrarea plantelor peste iarnă, nu vei avea nevoie de temperaturi tropicale. oricum pentru a calcula în watt nevoie de căldură ai următoarea formulă.

Q= A * k * Dt
Q - este nevoia de căldură
A - suprafața totală a pereților serei (în cazul tău acoperișul, deși există pierderi și prin pereți)
k - indicele de conductivitate termică.
Dt - diferența de temperatură dorită

k pentru sticlă este 7,6
k pentru sticlă dublă este 4,6

pentru polycarbonat multiplu valoare este în jur de 1,5.
pentru polycarbonat de 16 cm cu 2 camere valoarea k este de 2,98.
nu știu de care ai așa că pentru simplitatea calcului am să iau valoarea k în jur de 5.

exemplu:
presupunem că afară sunt -15 grade și înăuntru dorești o temperatură de +10. Deci dorești o diferență de temperatură de 25 de grade.

suprafața totală a acoperișului este de 20 de mp.

nu iau în considerare pierderile pe la uși și diverse joncțiuni. o izolare bună poate duce la câștigare de căldură de până la 60%.

Q= 20 * 5 * 25 = 2500 W

Bineînțeles că această cifră este în realitate mai mare pentru că vei pierde căldură prin pereți și uși.

Oricum dacă ai folosi electricitate ar însemna că ai avea nevoie de un emițător care să consume cel puțin 2,5 khW/ oră.

pentru a afla în calorii trebuie să înmulțești valoarea în watt la 0,86.

deci 2150 calori / oră.

Observație.
cu cât camerele de aer dintr-un material sunt mai mari cu atât pierderea este mai rapidă. Astfel o placă de polycarbonat cu camere mai mici nu va pierde căldură direct proporțional cu grosimea camerei.
În condiții de diferență de temperatură în interiorul camerei de policarbonat iau naștere niște curenți circulari. cu cât camera este mai mare cu atât aerul se rotește mai repede. Cu cât camerele sunt mai mici cu atât aerul se rotește mai încet (din cauza frecării cu pereții și cu celealte particole de aer.)
Bineînțeles că nu ăpți pune policarbonat multicameral pentru că vei avea pierdere de lumină. Oricum policarbonatul de 16 dublu cameral are o transparență de 86%.

În timpul zilei, dacă este însprit se va forma un efect de seră doar în condițiile în care policarbonatul tău nu este tratat împotriva acestui fapt.

Apoi nu este necesar să pui oglinzi, probabil nu va fi necesar să pui nimic pe pereți. Pereții sunt albi deci vor reflecta lumina, însă vor reflecta și căldura. dacă totuși te gândești la așa ceva, gândește-te la folia metalică de împachetat.

Apoi în apropierea sobei poți să așezi unul sau două butoaie negre cu apă. Negrul va absorbi căldura o va transfera apei și în perioadele de critice vor dispersa căldura înapoi.

Pe sobă poți să așezi cărămizi, terracota etc. care în timp se vor încălzi și vei optimiza căldura.
Poți folosi și un burlan de evacuare a fumului (?) cu condiția ca acesta să fie tot timpul ascendent. Dacă ai o porțiune în care este descendent din cauza condensului ai putea avea acumulare de apă. cu cât burlanul este mai lung, cu atât trebuie să îl cureți mai des.
În acest caz, nu uita că negrul de fum este un fertilizator foarte bun ecologic, care conține 3,5% N, 1-2% K, 0,5% P 4-10 % Ca și cam 90% material organic.
Cenușa rezultată din arderea coniferelor nu conține N, însă conține 6% K, 2,5 % P și 30% Ca.
Cenușa rezultată din arderea foioaselor nu conține N, însă conține 10 % K, 3,4 P și 30% Ca.

N - azot, K - potasiu, P - fosfor , Ca - calciu

Negrul de fum și cenușa îi poți folosi ca și îngrăsământ.

Ceea ce vroiam să spun că și folosirea lemnului pentru încălzire are avantaje.

Sper că nu mi-am băgat nasul prea mult, însă și eu m-am confruntat și mă confrunt cu toate acestea și uneori un calcul ajută.
 

vuk

Member
Sper că nu mi-am băgat nasul prea mult
chiar dimpotriva , spui lucruri foarte informative

policarbonatul ce eu l-am pus e de 4mm grosime (mai este de 6 si de 8 mm dar acelea sunt mult mai scumpe)

si indicele de conductivitate termica e foarte mic , si comparativ cu sticla dubla , e usor de testat , numa imi pun mana pe el si deloc nu e rece

suprafața totală a acoperișului este de 20 de mp.
40mp (~4,5 * 9)

2150 calori / oră.
pare mult , dar n-ai luat in considerare faptul ca e subterana deci ceva castig tot ar trebui sa am si de acolo

Pe sobă poți să așezi cărămizi, terracota
voi folosi o soba veche din fier care are teracota in interior , si deasupra ei poate o sa mai pun ceva daca e necesar (rezervor cu apa sau caramizi de teracota)

Poți folosi și un burlan de evacuare a fumului (?) cu condiția ca acesta să fie tot timpul ascendent.
pai sera are si un horn , tot in poza 31 se vede
 
Sus