Noua achiziție, Prințu' Lămâie ❤(Orice sfat este binevenit)

crysty

Active Member
@Florin T
1. Daca doriti sa opriti rodirea si inflorirea atunci acel ingrasamant kristalon este prea mult, avand in vedere ca pentru coronament, frunze este de ajuns un ingrasamant mai slab care pune accent pe azot mai mult, adica exact ce ati cumparat initial.
Orice planta atunci cand infloreste si rodeste are nevoie de resurse multe, si rodirea si inflorirea sunt epuizante si plantele in general isi focuseaza resursele doar pentru aceste 2 procese dar daca nu are nevoie de ele atunci un ingrasamant pentru plante verzi poate fi de ajuns , vezi exemplu ingrasamantul pentru conifere sau pentru gazon sau pentru plante verzi (dieffenbachia, monstera deliciosa, yucca, etc) ca are mai mult azot.
Ceva imi spune ca dupa ultima floare si dupa ultimul fruct, nu o sa mai infloreasca ani de zile dar e o parere proprie bazata pe faptul ca plantele cu rod din comert sunt fortate sa ajunga in starea asta cu stimulenti de inflorire,,,, si pe faptul ca atunci cand serviciile mele de intretinere plante au fost solicitate de catre un restaurant, am gasit acolo 6 mandarini si qumquat (4+2) tot asa mici la ghiveci care au fost cumparati in rod, si care ori mai aveau doar un fruct (fara sa fie culese intentionat deci cazusera restul ca s-au copt) si restul nu mai aveau nici flori ci erau doar verzi si atat. Unul singur avea un boboc de floare dar din cauza ca toti cei 6 aveau paduchi lanosi, in urma tratamentului a avortat floarea plus inca cateva frunze (nu i-a priit tratamentul cu insecticid desi am pregatit planta inainte cu amalgerol). Adica ce vreau sa va spun e ca sa va ganditi foarte bine inainte sa ii rupeti florile si fructele pentru ca nu exista cale de intoarcere si ca posibil sa va asteptati sa treaca ani si sa nu mai faca flori..asta daca supravietuieste ani de zile. Acomodarea unei plante la clima din tara noastra, respectiv la mediul unei case , pentru o planta, ar putea dura chiar si ani de zile pentru ca trebuie sa treaca prin mai multe cicluri iarna-vara, temperatura-lumina. Un motiv ca sa nu mai lege ar fi ca nu mai are parte de stimulentele cu care s-a invatat ani de zile (si nicio florarie nu stie ce s-a folosit) si un alt motiv ar fi acomodarea.

2. E prea devreme pentru transplantare, asteptati ca vremea de afara sa ii fie mai prielnica. Ca inca e prea devreme la doar 1 luna de cand il aveti asta iar ar fi cam stresant pentru planta dar daca are boboci noi transplantarea o sa ii dea un mic boostla vegetatie..am observat ca o planta care parca stagneaza, se va "trezi" odata cu transplantarea pentru ca presupune o afanare si aerisiere a pamantului. Cu plantele din comert e mai dificil si nu poti sa stii cum reactioneaza la sol nou asa ca v-as recomanda ca decat sa cautati un vas mai lat cu 2 cm in diametru, mai degraba curatiti un strat de de vreo 2 cm de substratul vechi de pe lateral si vreo 2 cm de pe fund si doar golul format il completati cu substrat nou. Impactul/ stresul este mai mic daca e vorba doar de putin pamant schimbat. Dar faceti asta mai des adica odata primavara si odata toamna. De fapt chiar am citit undeva ca ideal ar fi ca sa se schimbe pamantul la o floare odata la 6 luni si sunt de acord cu asta mai ales din cauza ca se aduna saruri si calcar de la apa de canal.
Ca atare ori alegeti un vas un pic mai mare si dislocati pamant de pe balot mai putin spre deloc si completati golul, ori folositi acelasi vas dar raschetati vreo 2-3 cm de pe pamantul existent si abia dupa sa zic 1 an de zile cautati un vas o idee mai mare. Dar va uitati si daca radacinile erau multe pentru ca nu isi are rostul sa supradimensionati ghiveciul cum multa lume face. Atat timp cat se da ingrasamant, planta are nevoie mai rar de un ghiveci mai mare.
Si da e bun pamantul din acel link, echiar la un pret convenabil pentru ca nu este un brand cunoscut pentru care costa brandul in plus. Nu am folosit substrat cu piatra ponce dar daca vreau ceva asemanator pot sa imi fac daca adaug perlit, dar folosesc rar "aditivi" de aerar pentru daca ajung la canal cand se spala ghiveciul atunci se pot acumula pe tevile de la bloc ca se gata inpar si ce mai este adunat pe la coturi, asa ca atentie cand spalati un ghiveci care a avut pamant cu aditivi sau pietricele sau nisip. Curatati bine ghiveciul de pamant mai intai la galeata de gunoi.

3. In mare parte am spus la punctul 1 despre opritul infloritului si a rodirii si ca sa raspund mai la subiect, daca aveti cateva fructe deja formate si care dau in parga (coacere) atunci le lasati si rupeti doar ce este mic si foarte mic dar asta daca vreti sa se dezvolte planta mai mult pe frunzis. Coacerea fructelor de citrice dureaza cateva luni de zile din momentul cand fructul este bine format dar ca sa asteptati si celelate mici sa se formeze si sa se coaca s-ar putea sa mai treaca 1 an de zile. Si daca intrebati daca sunt sanatoase de mancat as spune ca da dar cu cat a trecut mai mult timp de cand ati cumparat planta adica de cand s-a importat si sistat ingrasarea ei. Daca vreti sa consumati fructele nu mai puneti ingrasamant deloc pana culegeti. Plantei o sa ii fie bine si daca nu ii mai dati ingrasamant mult timp, ea mai are inca stocuri de minerale in sol.

4. Nu are nevoie daca stau geamurile deschise doar o sa fie vara chiar recomand vara ca plantele sa stea afara, daca nu vara atunci cand ? Faptul ca este umiditate in aer de la rufele ude e si mai bine .

5. Mereu am recomandat vasele de rasaduri de la dedeman pentru ca au gauri mari si multe jos la baza cum ar fi asta de 21 cm https://www.dedeman.ro/galati/ghiveci-rasad-plastic-negru-d-21-cm/p/7033130 , din pacate 21 cm este maximul , dar daca trebuie alt vas mai mare care nu este special pentru rasad sau daca folositi ce aveti atunci luati o surubelnita inrosita de la aragaz si largiti gaurile si mai faceti cateva gauri in plus. Asta va contribui la o zvantare mai rapida a solului. Din experienta mea plantelor le place sa se usuce repede pamantul si sa fie udate la timp. O retentie a apei in sol prea mult timp duce la formarea de mucegaiuri si bacterii anaerobe (cele care fac sa miroasa urat pamantul si imprima un miros de statut ca la balta). Nu are ce sa faca rau unei plante o gaura inplus la fundul ghiveciului. Si consider ca stropiti prea des frunzele , pai nu e vara sa fie nevoie de stropit zilnic.

6. Pentru la iarna : pe casa scarii este temperatura mai constanta ceea ce e mai bine pentru citrice si daca este lumina mai multa e si mai bine dar daca este mai frig ca in apartament atunci planta va intra in hibernare profunda si daca este si mai rece atunci incepe sa ii cada frunzele si pentru a impedica cadera frunzelor la frig la citrice atunci recomand pamantul sa fie foarte putin umed, dar foarte putin cat sa nu moara. Un pamant uscat este mai cald, logic. Deci nu uitati ca iarna cand udati o planta pamantul va fi mult mai rece, asta se vede si daca tineti un prosop ud in mana si de asta crescatorii mai infocati de plante mai pun un termometru in ghiveci in pamantul plantei. Decat sa stea pe pervazul de la geamul dinspre bacon si fara lumina naturala in sufragerie din cauza balconului cu rufe mai bine ii faceti un loc pe pervazul de la geamul din dormitor sau bucatarie. Si eu patesc la fel dar am plantele pe pervaz in dormitor.
Puteti incerca asta : Daca pe holul scarii nu e sub 5 grade atunci il scoateti acolo (probabil de la 15 decembrie) iar cand vine perioada aia cu geruri mari (probabil de la 15 ianuarie ) atunci il bagati in casa dar pe un pervaz cu lumina din bucatarie sau din dormitor si cand se mai inmoaie iarna (probabil dupa 15 februarie) il scoateti inapoi pe holul scarii., il tineti acolo pana pe 15 martie dupa care il aduceti in casa tot pe un pervaz luminos si abia sa zicem dupa 15 aprilie il scoateti pe balcon mai des. O sa spuneti ca sunt variatii de temperatura cu plimbatul asta dar daca nu este lumina destula ca sa nu il mai plimbati atunci daca folositi veioza de camera , trageti lamaiul sub veioza seara cand aprindeti veioza iar ziua il mutati la geam inapoi pe pervaz. Eu asa procedez daca am nevoie de lumina pe o planta noaptea iarna , pun ghiveciul sub veioza sau sa bata veioza pe el pana dimineata cand ma trezesc pentru ca dorm cu veioza aprinsa.
 

Florin T

New Member
Nu am timp disponibil să dezvolt... O să decid cumva cum fac cu rodirile vs dezvoltarea lămâiului.

Am scos planta din vas pentru inspectare.

Și o altă întrebare apropo de consumarea fructelor: la ce alternative de fertilizare Bio (sau cât de cât mai nepoluante pt cel ce ar consuma lămâile) aș putea apela pe viitor când lucrurile se mai stabilizează (peste un an doi)
 

Atașamente

Ultima editare:

crysty

Active Member
@Florin T pozele astea fac cat 1000 de poze ale plantei de care ati postat mai sus , in primul rand ca asa se observa cat de matura e planta dupa grosimea tulpinii comparativ cu mana omului. Din pozele plantei, primele postate, imi dadea de inteles ca planta este delstul de mica chiar daca ati spus ulterior dimensiunea ghiveciului din care se deduce inaltimea plantei. Dar sa vad cat de groasa este tulpina comparatic cu mana omului este mai important. Este bine ca este planta mai matura, pentru ca va rezista mai bine la temperaturi scazute si la atacuri de boli si daunatori.
Se vede o biluitza mica usor galbuie , aia este "ingrasamant cu eliberare intarziata" , am pus in ghilimele ca exact asa puteti scrie in google search daca vreti sa stiti mai multe, oricum notiunea de baza e ca are eliberare intarziata dar asta nu va ajuta sa stiti cat NPK are pentru ca se fabrica in diverse culori si sub diverse branduri si cu scopuri diferite, si cu diverse raporturi NPK, un tip ar fi pentru gazon, altul pentru plante cu flori, etc.
Fiind vorba de ingrasamant cu eliberare intarziata deja administrat atunci nu va grabiti sa ii dati alt ingrasamant. Cred ca efectul la cel cu eliberare intarziata dureaza pana la 6 luni asa ca v-as recomanda sa asteptati 6 luni. Probabil 6 luni e cam mult avand in vedere ca transplantarea a avut loc cu mult timp inainte de scoaterea la vanzare atunci as zice sa asteptati doar 3 luni.
Cat priveste consumul fructelor si sa fie cat mai sanatoase atunci exista si ingrasaminte/stimulente BIO si anume :
1. - chiar Cropmaxul recomandat , va uitati pe sticluta , am si eu una, si o sa cititi ca este facut din ingrediente naturale deci este BIO. Reamintesc ca este considerat mai degraba un stimulator de crestere si ca este foliar adica se foloseste lastropit pe frunze. (Ingrasamintele/stimulentele folioare au cel mai mare success daca sunt stropite per frunze dar pe poate pune putin din cand in cand si in apa de udat, nu se intampla nimic rau dar nu o sa aiba efectul maxim si rapid ca la stropire). Cropmaxul mi se pare ca este de fabricatie straina dar este important in bidoane mari si apoi ambalat la noi.
2. - un alt ingrasamant BIO este si Bionat Plus, un ingrasamant lichid tot la sticlute , dar de fabricatie 100% romaneasca, mai ieftin, ultima oara stiu ca era vreo 5-6 lei pentru o sticluta mic de 100 ml, am folosit si eu dar nu i-am dat mare importanta pentru ca imi amintesc ca era slab. Desi e firesc ca ingrasamintele BIO sa aiba un raport NPK foarte mic pentru ca se bazeaza pe extractii sau descompuneri si nu pe minerale chimice adaugate, pe termen lung ajungeam sa platesc mai mult, plus ca aveam nevoie de ceva mai puternic pentru flori.
Se stie ca orice este BIO (fructe,legume,plante la ghiveci) sunt foarte scumpe din 3 motive :
a. specula pe produs de nisa/produs sanatos
b. ingrasamintele si pesticidele-profesionale BIO sunt foarte scumpe. (De asta unii agricultori cu sere vor face acasa repelente BIO adica ceaiuri de plante cu miros puternic si stropesc plantele cu acel ceai mixt care poate fi din : lavanda, busuioc, crizantema, menta, etc care au efect repelent adica de izgonire a daunatorilor.)
c. productia BIO pe plante/pomi fructiferi este mai mica si ca atare agricultorul vrea sa isi scoata cheltuielile si aici romanul bisnitar din fire, aplica punctul 1 inca o data chiar daca sa zicem a folosit mranita pe parcele si a obtinut, sa zicem, rosii/ardei/pepeni uriasi. Productia BIO la hectar este/poate fi mai mica pentru ca plantele sunt expuse si supuse la tot felul de atacuri si daunatori care pot diminua productia de flori sau chiar dezvoltarea coronamentului. Cu o vara atat de calduroasa in Romania (in zona agricola a tarii) cand prospera daunatorii la greu, este foarte-foarte greu sa faci productie BIO si inteleg asta dar sa puna preturi de specula, umflate romaneste asta e o problema mare, dar ma abat de la subiect.
3. - Exista la dedeman la saculetz chiar gainat de pasare , miroase un pic urat pentru folosit la bloc la ghivece plus ca este destul de scump dar e si mult pentru 2-3 ghivece cat are romanul in casa. Acum nu mai este la dedeman dar vreau sa va spun ca fapt divers ca gunoiul de grajd de la pui este un ingrasamant bio ca si gainatul de liliac asa zisul guano, aurul negru cum ii spun unii si de la care chiar s-au pornit razboaie in istoria omenirii.
4.- Puteti pune in amestec in noul pamant cand inlocuiti fie chiar si inlocuit putin, cate o lingurita de asa ceva https://www.dedeman.ro/galati/tratament-fertilizant-pentru-plante-dr-soil-100-natural-150-ml/p/7036318 . Exista si bu forma de fiola cu lichid dar nu stiu daca este BIO, https://www.dedeman.ro/galati/ingrasamant-pentru-plante-de-balcon-dr-soil-lichid-fiola-32-ml/p/7059608 , nu am folosit e nou adus, dar cand mergeti la dedeman cititi eticheta produsului de la raft.
5. - Amalgerolul - are rol de antistress dar daca puneti in apa de udat va grabi descompunerea resturilor mici vegetale si astfel se vor forma minerale noi in sol.
6. - O alta metoda BIO dar nu as recomanda-o la bloc, este sa gasiti vreo 2 rame si sa le dati drumul in ghiveci. Ele or sa manance resturi vegetale, vor aerisi solul prin galeriile pe care le fac si excrementele lor vor fi din resturi vegetale digerate adica un fel de humus. Dar udatul excesiv sau probabil frigul le omoara sau le face sa iasa la sauprafata sa ca cred ca nu doriti sa vedeti vreo rama prin dormitor pe pervaz. Metoda asta as recomanda-o mai bine la cine sta la casa si are ghivece cu plante in fata casei.
7. - Mranita - este gunoiul de grajd descompus adica balegarul de la cornute si care nu mai miroase si care se gaseste la saci si in magazine dar problema este ca am vazut doar la saci mari de 20 litri. Se amesteca cu solul nou de la ghiveci nu se foloseste gol si este mai scump decat un substrat dar este mult adica 20 litri o sa stati cu sacul inceput pe balcon mai mult timp. Merge la orice planta inafara de orhidee poate doar un varf de lingurita presarat prin scoarta.
8. - Mai exista la sticle pentru uz hobby, ingrasaminte lichide care pot fi extractii lichide din descompuneri de plante/resturi vegetale asa zisul bio-humus sau humus lichid. Este scump si nu oricine si-l permite dar depinde si de marca si de cantitate. Cautati pe google humus lichid. De exemplu eu am gasit asta https://depozituldeseminte.ro/product/biohumussol-lichid/ . Nu am incercat bio humus pana acum.
9. Ciupercile micorizante - https://www.ferma-gradina.ro/produse/ingrasaminte/ingrasaminte-naturale.html activeaza asupra radacinilor plantei facandu-le prin colonizare de ciuperci benefice sa creasca radacinile mai bogate care inseamna o planta mai sanatoasa, https://www.ferma-gradina.ro/produse/ingrasaminte/ingrasaminte-naturale.html . Am folosit ciuperci micorizante cand am transplantat 9 leandri mari pentru un restaurant inainte de pandemie . Nu este obligatoriu aceste ciuperci dar ajuta si ele in felul lor mai ales la transplantari o planta ca sa isi creeze radacini noi mai repede. Sunt scumpe si trebuiesc folosite in termenul de garantie deoarece sunt micro-ciuperci in stare latenta.

Tot pe stieul asta am si gasit substrat pentru citrice https://www.ferma-gradina.ro/amestec-turba-pentru-citrice-florimo.html ca sa stiti pe viitor daca aveti nevoie.
10. - Stimulentele de crestere cu aminoacizi - Am enumerat Cropmaxul mai sus, amalgerolul este iarasi unul din ele dar mai sunt si altele de exemplu cu extract de alge marine cum ar fi Wuxal Ascofol de aici https://www.ferma-gradina.ro/produse/ingrasaminte/ingrasaminte-naturale.html sau de exemplu Atonikul , Delfan Plus, Aminofeed , Soil Plus , etc de aici https://www.ferma-gradina.ro/produse/ingrasaminte/stimulatori-crestere.html cititi descrierea sa vedeti daca este ecologic sau natural. Am folosit Atonkul care este de fabricatie japoneza sau sub licenta japoneza si am vazut rezultate de inmugurire rapida la plante si anume la muscate.

Deci se gasesc zeci poate sute de ingrasaminte bio sau stimulente, unele mai scumpe ca celelalte, principalul e sa foloti doar cate unul pana il consumati sau maxim 3 tipuri as zice pentru ca si eu am folosit maxit 3 tipuri. Nu supradozati si nu administrati prea multe feluri ca sa nu distrugeti plantele. Ingrasamintele/stimulentele care contin alge marine se pastreaza la frigider la racoare adica nu conteaza ca sta la 3-5 grade principalul e sa nu stea la caldura de afara vara. Si sa se consume inainte sa expire. Am patit la Wuxal Ascofol ca mi-a expirat si a inceput sa miroase mai intens a otet din cauza extractului de alge. Dar cele pe baza de aminoacizi pot sa expire ca nu se intampla nimic , exemplu amalgerolul si tot isi face efectul.
V-am dat sus vreo 10 feluri de ingrasaminte/stimulente/metode , bani sa fie ca o sa gasiti usor pe internet tot felul. Eu am facut o cumparatura de pe ferma-gradina.ro si am vazut ca au multe produse si la preturi care trebuie si care sunt si la raft in oras dar sa stiti ca costa transportul intre 15-20 de lei si e bine daca comandati ce mai aveti nevoie ca sa platiti transportul doar o singura data.

In ce priveste pozele va recomand transplantarea anul asta desi nu e chiar impanzit totul de radacini. Cum as proceda eu ? Pai cum am spus mai sus, prin metoda raschetarii, adica as scoate pamantul de la fund cam vreo 3-5 cm cu grija sa se rupa cat mai putine radacini si de jur imprejurt cam tot vreo 3 cm. Dupa care de deasupra as scoate cam 3-5 cm. Pe urma puneti inn ghiveciul spalat si curatat , pamant cat ati scos de pe fundul balotului si apoi asezati planta cu radacina. Daca ati cumparat sol gras la pungulitia Dr soil nu uitati sa fi amestecat cu pamantul nou sau daca ati cumparat ciuperci micorizante presarati o lingurita pe solul nou de la fund si apoi puneti planta. Completati pe lateral cu pamant cam jumate din inaltime si presarati iar un mpic de ciuperci micorizante si apoi mergeti cu umplutul de pamant nou pana sus si deasupra. Ciupercile micorizante nu sunt obligatorii. Sau daca vreti luati un ghiveci un pic mai mare dar tot asa daca scoateti un pic de pamant vechi de pe radacini e mai bine.
 

veretregn

Active Member
Cred ca pozitia pe care o are este cea mai buna posibila. Cea din poze de pe balcon. Daca primeste si soare este ideal.
Pentru a creste umiditatea din jur puteti amplasa doua vaze decorative cu apa stanga dreapta. Sau o farfururie de colectare mult mai larga cu un strat de bile de argila mereu umede pe care asezati vasul mare poate sa creasca umiditatea din aer. Pulverizari zilnice pana cand apa incepe sa cada de pe frunze sau in special in momentele in care este pornita incalzirea in vor ajuta. Vor ramane urme de saruriri pe geam! se duc cu otet.

Scara blocului chiar si la temperaturi in jurul inghetului este mai buna decat un pervaz supraincalzit. Insa balconul ar trebui sa ramana viabil pana la tempraturi de -4-3 afara in timpul iernii. Sunt lamai care infloresc doar primavara si sunt lamai care infloresc constant, de 4 sezoane. Deci va vegeta si timpul iernii insa foarte redus, in functie de temperatura, umiditate si lumina.

Eu tot bat apa-n piua cu schimbatul vasului. Radacinile au inceput deja sa ia forma vasului. Au nevoie de eliberare intr-un vas mai mare. Fiind un lamai care in mod natural are o crestere viguroasa, va creste sezonul acesta. Chiar daca il fertilizati acum radacinile vor deveni din ce in ce mai compactate. Este sezonul de crestere in fata, primavara, vara si apoi toamna.

Schimbarea vasului este inevitabila si eu o consider absolut necesara la plantele crescute in mod intensiv. Conditiile de pepiniera sunt diferite. Vasele sunt concepute pentru udari si fertilizari automate. Pomisorul a fost crescut in niste conditii pe care dumneavoastra nici nu puteti si nici nu trebuie sa le asigurati.
Fructele puteti renunta la ele. Se vor usca pe dinauntru. Lamaii pot tine fructele doi ani insa dupa 10 -12 luni incep sa se usuce. Galben nu inseamna copt ci trecut. Si lamaile verzi (limes) se ingalbenesc insa sunt trecute. Apoi fertlizarea pentru crestere, adica cu NPK in care N azot este mai mare decat fosforul si potasiul duce la uscarea fructelor in interior, in special la lamai, portocali si satsumas. Este dificil sa ai si crestere si fructe si acomodare in acelasi timp. Faptul ca are flori si a continuat sa infloreasca se datoreaza nu conditiilor extraordinare din casa ci tratamentelor fitosanitare din pepiniera. Vei observa ca lucrurile se vor domoli inspre plictiseala in lunile care urmeaza. Se numeste adaptarea. Si as incepe adaptarea de la radacini. Pus intr-un vas nou, udat, in prima luna fara fertilizatori pentru ca radacinile acelea compactate vor trebui sa caute dupa nutrienti in pamant si prin fertilizare sunt descurajate.
Fara prea mulkte complicatii as lua uin sac comercial de 20 l de pamant pentru citrice. Daca este cu multa turba adauga niste pamant de gradina. Nu il baga astia in saci pentru substratul se vinde la LITRU nu la KG si este greu si cresc costurile de manipulare si transport.
L-ai scos din vas si ai vazut ca substratul sau este de o culoare cafenie si sunt pietre, eventual pucati de piatra ponce sau bile de argila, care il aereaza. Insa substratul este greu pentru stabilitate. Radacinile cresc altfel la un agrum. Sunt galbene, usor parfumate si formeaza retele mai stranse, mai globuloase si mai compacte. Un lamai are nevoie de un sol aerat dar mai greu.
Avand in vedere ca este expus acolo, daca bate soarele evita vasele de culoare inchisa, pentru a evita coacerea radacinilor. Culorile inchise atrag razele X solare si vor incinze vasul.
De taieri vom vorbi prin august. Nu te speria de lujeri care vor creste un pic neregulat.

Udat in functie de crestere. Daca soarele ajunge acolo, va fi necesara udarea zilnica. In zilele calde de iunie cand ziua este lunga chiar si de doua ori pe zi daca ramane in vasul acela. Se incalzeste vasul, este lumina, planta are nevoie de umiditate. Daca este innorat afara, atunci si lumina scade si consumul de apa va scade in functie de intensitatea fotosintezei.

Eu nu inteleg faza asta cu tras curentul la lamai. Dar nici nu sunt capabil sa o dezbat. Pe ai mei ii bate vantul serios.
Daca se anunta 0 grade in timpul noptii si 10 grade in timpul zilei nu as pune lamaiul inapoi in casa. Ar ramane si in timpul noptii pe balcon.

De taieri si lujeri crescuti neregulat vor vorbi prin august.
 
Ultima editare:

Florin T

New Member
crysty,
mulțumesc de noile informații. Intenția mea este să încerc trecerea pe fertilizare bio începând cu anul viitor, deci informațiile acestea îmi vor putea fi de folos atunci.

Cred ca pozitia pe care o are este cea mai buna posibila. Cea din poze de pe balcon. Daca primeste si soare este ideal.
Soare f. puțin la apus vara, apartamentul este orientat spre nord.
Pentru a creste umiditatea din jur puteti amplasa doua vaze decorative cu apa stanga dreapta. Sau o farfururie de colectare mult mai larga cu un strat de bile de argila mereu umede pe care asezati vasul mare poate sa creasca umiditatea din aer.
Care este marja de umiditate recomandată? 40-60%? Intenționez să achiziționez un higrometru. Nu imi pare prea uscat și nici prea umed aerul deocamdată.
Vara, chiar dacă nu este soare, temperatura este cam mare pe balcon. Am aflat din alte surse că 35⁰C este limita superioară. Subscrieți?
Pulverizari zilnice pana cand apa incepe sa cada de pe frunze sau in special in momentele in care este pornita incalzirea in vor ajuta. Vor ramane urme de saruriri pe geam! se duc cu otet.
Mulțumesc de informarea cu oțetul. Deja l-am stropit până acum la sfatul vostru, inclusiv geamurile :).
Scara blocului chiar si la temperaturi in jurul inghetului este mai buna decat un pervaz supraincalzit. Insa balconul ar trebui sa ramana viabil pana la tempraturi de -4-3 afara in timpul iernii. Sunt lamai care infloresc doar primavara si sunt lamai care infloresc constant, de 4 sezoane. Deci va vegeta si timpul iernii insa foarte redus, in functie de temperatura, umiditate si lumina.
Mda, o să văd, însă balconul nu e încălzit deloc. Deci, o să urmaresc cate grade am in balcon peste temperatura de afară, apoi in funcție de prognoza zilnica o să știu cand îl țin acolo și cand se impune să-l mut pe casa scării. Am constatat însă că lumina e și acolo cam sărăcăcioasă. Dormitorul ar fi o variantă ok, dar nu prea am unde... Am un birou lângă fereastră (posibil să-l înghesui cumva dacă considerați că este de preferat, deși e cam anapoda un copac cocoțat) dar teperatura acolo e mereu 22⁰C.
Eu tot bat apa-n piua cu schimbatul vasului. Radacinile au inceput deja sa ia forma vasului. Au nevoie de eliberare intr-un vas mai mare.
Am achiziționat deja noul vas, am amânat doar pt că încă nu am pământul. Aș merge pe cel de la Vigor plant, parcă ceva imi inspiră încredere, că e ceva mai sus decât cel de la dedeman sau celalalt recomandat tot de crysty, și cred că e și gata preparat cu tot ce-i trebuie. (Nu le mai rețin numele celorlalte și nu caut acum că scriu de la serviciu)

Fructele puteti renunta la ele. Se vor usca pe dinauntru. Lamaii pot tine fructele doi ani insa dupa 10 -12 luni incep sa se usuce.
OK, sper însă că nu imi spui că nu o să mai culeg lămâi din el anii viitori. :)
Florile le suprim și pe acestea? Văd că tot continuă să mai apară câte una doua... Am și lăstarii așteptați să crească...
Galben nu inseamna copt ci trecut. Si lamaile verzi (limes) se ingalbenesc
Știu, cea mare este de cules. Am deja informația aceasta, se culeg când încep să bată ușor spre galben. Dacă se întârzie culesul se poate întoarce din nou spre verde... etc. Știți voi nu dezvolt acum asta.

O să urgentez achiziția substratului.

Am achiziționat de la Dedeman (și administrat o doză diluată la jumatate) fertilizantul recomandat de crysty (nu cel gold). In apa de pulverizare am deasemeni soluție slabă de foliar.

Concluzionând în lumina celor recomandate acum, să intrerup administrarea ambilor ferilizanți? (foliarul si NPK-ul acela cu microelemente axat pe rod si flori)... dacă tot renunț la flori și rod? Să continui cu NPK-ul cu azotul dominant? Și eventual, odată cu substratul nou adaugat întrerup o vreme complet administrarea de fertilizanți?

PS: la chestia cu statul în curent...
Nu știu care o fi faza dar cred că nu se referă la statul în aer liber, ci la statul în curentul de aer format in încăperi... același care ne afectează și pe noi oamenii.
Despre acesta sunt mari controverse și în rândul doctorilor. Mulți nu cred în efectul așa zisului "tras de curent". Dar eu unul am simțit pe propria piele de nenumărate ori. Când eram copil însă și mama imi tot zicea să nu mai stau în curent, eram mereu nedumerit ce are a face vânticelul din casă. :)

Mna, nu știu cum e cu lămâii dar e un profesor pe care l-am vizionat pe Youtube care zice la fel.
 
Ultima editare:

crysty

Active Member
Am mentionat undeva mai sus printr-o fraza ca daca renuntati la productie si flori atunci puteti sa ii dati ingrasamantul cu azot predominant. Nu e obligatoriu asta si nici nu se intampla nimic daca ii dati in continuare ingrasaminte pentru plante cu flori. Eu cand am avut ingrasamant pentru plante cu flori si mai era putin si vroiam sa il consum sa scap de grija, l-am administrat chiar si la dieffencahia si la schefflera, adica plante care nu infloresc si nu s-a intamplat nimic rau.
(Dieffenbachia infloreste totusi, dar dupa multi ani si doar in conditii perfecte cum ar fi foarte multa lumina si caldura dar florile ei nu sunt atragatoare deloc si nu se merita efortul - ca sa fac o mica paranteza in privinta dieffenbachiei.)
Cand am spus prima oara de curent la citrice m-am referit la curent de aer rece. Asta ii poate fi de un impact major incat sa duca la caderea frunzelor dar doar daca planta este expusa la curenti de aer rece in mod constant sau foarte des, exemplu ar fi daca sta pe un pervaz si se deschide geamul iarna des, dar depinde si de planta tot asa cum depinde si de constitutia omului cand vine vorba de sensibilitatea la unele boli. E plina Romania de mituri si preconceptii incat pana si un american se plangea online ca a calatorit cu autobuzul in oras in Romania si a cerut deschiderea geamului dar a sarit lumea cu gura in autobuz ca ii trage curentul desi afara era vara caniculara dar unii cred asa de tare in aceste mituri incat chiar incep sa simta efectele mitului, un fel de placebo. E de tot rasul sa auzi ceva de genul "Nu deschide geamul ca te apuca iar durerea de masea" dar asta e Romania si nu ma mir cum de a ajuns un partid de guvernamant sa fure 30 de ani in liniste din banii publici si oamenii sa nu ia atitudine incat a a ajuns tara in halul in care a fost adus. Am fi ajuns peste nivelul Poloniei, puteam sa ajungem din urma pe Spania si Italia, daca ne interesa dupa revolutie sa vrem ceva bun dar ne-a placut lenea si ajutorul de la stat si furatul. Suntem un popor asa de inapoiat incat putem fi manipulati usor cu o sticla de ulei la vot sau cu un mit ca ne trage curentul si ne apuca maseaua sau ca racim. Durerile de masele sunt generate de alti factori (exceptam lichidele reci la dintii sensibili) nu de curent iar o raceala este generata de un virus nu de un curent de aer care nu poarta agenti patogeni. E de ajuns sa inceapa pe social-media un zvon ca Dracula chiar exista ca or sa sara unii imediat sa spuna ca e adevarat mitul si ca chiar l-au si vazut si chiar or sa puna si clipuri video. Incultura duce la prostie si prostia aduce manipulare.
 
Ultima editare:

Florin T

New Member
Cu riscul de a vă ofensa...

(... Și scuze de off topic)

Eu unul știu cu siguranță că, cel puțin efectul așa zisului "tras de curent" este cât se poate de real. Și sunt o fire f. prudentă, chiar sceptică, atunci când e vorba de a accepta ceva care să devină convingere.
Eram mic și mama îmi reproșa mereu neînchiderea ușilor când mai era și o fereastră deschisă. Eu replicam mereu cum că "e un vânticel plăcut, ce are a face?" Câțiva ani mai târziu aveam probleme cu măsele cariate. Întotdeauna după ce călătoream pe culoarul trenului aveam o falcă umflată (mergeam des, știu că nu erau coincidențe). Acum de exemplu am o sinuzită cronică ce este deasemeni reactivată la statul în curent (nu în vânt afară, acolo doar dacă e vânt rece pe fruntea descoperită)



Concluzia mea: virozele și infecțiile din zona capului sunt declanșate pe fondul unui curent de aer întotdeauna la persoanele cu imunitate slăbită sau cu predispoziții determinate de anumite patologii. Ceilalți "își dau cu mâna peste frunte" și se minunează de atâta prostie.

Asta e!
Neaflarea în acea situație justifică neîncrederea lor. Doctorii deasemeni sunt împărțiți în cele două tabere, deși in facultăți se exclude din start conceptul "tras de curent".

Revenind un pic și la oile noastre... o să transplantez lămâiul în vasul nou. Am mai amânat puțin să văd vremea că se stabilizează cât de cât în normalitate. Între timp am cules doar lămâia mai matură. Flori continuă să mai apară câte una doua la o săptămână și îmi e milă să îl ciuntesc de aceste frumuseți și de multele și micuțele noi roade. Dar dacă e musai o să fac asta pentru că, lăstari nu am prea mulți. Probabil de Paști rezolv aceste lucruri.

Și fiindcă am zis Paști...

Un Paște care să vă insufle tuturor, trăiri profunde de automeditație, recunoștință și bucuria încredințării că, Cel ce a creat atâtea minunății privește spre noi cu dragoste și ne așteaptă să fim Acasă cu sufletul, prin firea/conștiința altruistă, sămânța cea bună pusă în noi încă de la început.

Inima cea bună deci! :)
 
Ultima editare:

crysty

Active Member
Multumesc de urare, asemenea. Si eu am avut si poate mai am si acum un pic de sinuzita si am vazut si vad cum se formeaza curenti de aer reci in dormitor chiar si cu geamul inchis iarna din cauze unui perete dinspre exterior subtire care devine foarte rece si aerul cald din camera (cel mai bine se vede cu o lumanare sau chibrit aprins cum flacara se misca) si posibil sa ma fi pricopsit si de la curentul de aer rece care circula exact unde este patul. Asa se intampla daca nu exista centrala termica si cladireea/peretii nu sunt izolati. Dar una este curentul de aer rece si alta este cand apare curent si e vara caniculara . Eu cel putin prefer si imi permit un ventilator vara sa functioneze :-D si e mai ieftin si mai sanatos decat aerul foarte rece conditionat. Nu ma deranjeaza contrazicerea si doar e o tema banala/comuna ce apare in imprejurari naturale.
 
Ultima editare:

Florin T

New Member
Câteva poze de dinainte de transplantare, din timpul și de după...

Acum, nu știu dacă e o problemă, dacă e prea mult pt plantă să trec și la următoarea operațiune care mi-a rămas de făcut?... să rup și celelalte lămâi (inclusiv cele micuțe abia apărute) imediat după mutarea în noul vas.

Din 10 l de pământ rămas cam 2,5-3 l a rămas neutilizat. Sper că nu este prea mare vasul nou.

La scoaterea din vechiul vas, dinspre fund, sa separat o porțiune măricică de pământ cu tot cu rețeaua de rădăcini. Acum, la cât de repede au cedat inclin să cred că poate era o zonă cu rădăcini moarte. O să văd zilele care urmează ce se va întâmpla.
 

Atașamente

crysty

Active Member
@Florin T se vede dupa lastarul verde crud ca lamaiului ii merge foarte bine. Deasemenea e foarte bine ca ati marit numarul de gauri de la fundul vasului ca sa nu dati voie pamantului sa stea foarte umed prea mult timp. Vara o sa trebuiasca sa udati un pic mai des dar cand vine frigul inapoi o sa prinda foarte bine aceste extra gauri. De fapt ati marit sansele de supravietuire a plantei in acest fel, in anotimpurile racoroase.
La cum a inceput a creste acel lastar nou si cum se vad muguri noi in partea stanga ceea ce inseamna ca a inceput vegetatia puternica, ati putea sa lasati si fructele micute aparute si care apar. Oricum la un stres o sa cada unele...stres cum ar fi neudat la timp sau prea mult frig pe timp de iarna. Principalul e ca a inceput sa vegeteze si asta este foarte bine. Stimulentul cropmax se pare ca isi face si el treaba.
Dar oricate stimulente de crestere sau ingrasaminte i se dau plantei, nimic nu se compara cu schimbatul/transplantatul. Atunci planta practic "se trezeste" si experienta m-a invatat sa fac asta chiar si cand o planta sufera din diverse motive exceptie facand atacul de boli si daunatori care trebuie tratat ca atare.
In poza cu mai multe plante se vede ca trandaforul are niste frunze rasucite/stranse si asta ar putea fi un semn de la prea mult ingrasamant asa ca nu supradozati. Oricum plantele cu timpul nu or sa artata ca atunci cand erau pe raft pentru ca ele au fost crescute in alte conditii pe care nu o sa le puteti reproduce, ca sa nu mai spun de tipul de stimulente cu care au fost hranite si invatate si pe care e imposibil de aflat acum cu sute de substante aparute si decat daca se face munca de Sherlock Holmes sa se porneasca pe urmele importului pentru a afla sursa de provenienta si abia de atunci daca sera respectiva vrea sa dezvaluie "reteta casei". Un lucru e cert, dupa acele bobitze din pamant, ca a avut administrat ingrasamant cu eliberare intarziata cel m,ai probabil marca Osmocote. Consider ca o planta odata ce a fost invatata ani de zile cu o anumita hrana atunci la atceva ar putea sa nu reactioneze la fel de bine , dar ca sa nu mai bat campii aiurea, principalul e ca planta a inceput a vegeta/creste. Aceste noi frunze sunt cu un pas mai aproape de adaptare la clima tarii.
Eu am 2 pui de lamai din samanta crescuti, unul din ei se chinuie sa traiasca deoarece ii cazuse frunzele de la atac de paianjeni microscopici si m-am trezit tarziu sa ii fac tratamentul cu nissorun si al 2lea pui a inceput sa creasca odata cu schimbatul pamantului cu cateva zile in urma. O sa ii fac o poza cat de curand sa il vedeti chiar are varfurile frunzelor de mai jos arse din cauza secetei la care l-am expus asta iarna doar ca sa ii pastrez pamantul mai cald.
Ce va spuneam mai sus ca alternativa bio, ca fapt divers, de dat drumul la 1-2 rame in ghiveci vad ca este si topic aici https://egradini.ro/forum/threads/râme-de-ghiveci.20206/ si nu stiam de el.
 
Ultima editare:

Florin T

New Member
Am lăstari in condițiile în care nu am renunțat la tot rodul și nici la flori. Am zis că, poate el știe mai bine decât noi ce poate si ce nu. Dacă am semne de suprasolicitare iau măsuri atunci. Cum să îi iau puișorii dacă nu-i peste puterile lui? :)

Am postat însă, mai mult pentru a vă întreba dacă e firesc cum arată frunzele noi și mari din vârf? Sunt străvezii, se văd nervurile.
 

Atașamente

Florin T

New Member
Mda. Am găsit pe net informații... Se pare că așa arată frunzele afectate de cloroză. O să încerc să aflu ce ph am în sol și în apa cu care ud lămâiul.

Acum însă mai e o problemă. Am observat că, pe spatele a foarte multe frunze (nu și pe cele noi) sunt puncte negre. Câteva au și niște tăieturi ca și când au fost pliate și crăpate dar e posibil să fi fost așa de când l-am cumpărat și nu am dat atenție.
 

Atașamente

crysty

Active Member
Mda. Am găsit pe net informații... Se pare că așa arată frunzele afectate de cloroză. O să încerc să aflu ce ph am în sol și în apa cu care ud lămâiul.

Acum însă mai e o problemă. Am observat că, pe spatele a foarte multe frunze (nu și pe cele noi) sunt puncte negre. Câteva au și niște tăieturi ca și când au fost pliate și crăpate dar e posibil să fi fost așa de când l-am cumpărat și nu am dat atenție.
Punctele negre : Sunt un inceput de fumagina si asta apare in conditiile in care exista daunatori ce au secretiile dulci pe care apar acesti spori de ciuperca/mucegai. Vad ca frunzele sunt uzi adica banuiesc ca stropiti destul de des pe frunze cu apa si astfel nu mai puteti sa va dati seama daca frunzele sunt lipicioase. Sigur nu ati observat ca frunzele sunt lipicioase pana acum ? In penultima poza se vad ca niste puncte albe lunguiete si aia ar putea fi daunatori. Ar putea ! . Luati o lupa si va uitati cu atentie.
Frunzele decolorate : Pot apare si de la cloroza dar pot apare si din cauza udatului insuficient mai mult timp. Cloroza inseamna lipsa de fier nativ din sol sau lipsa de fier probabil in urma blocarii lui de catre un pH acid. Nu stiu sigur daca si fierul se blocheaza dar stiu ca in general anumite microelemente sunt blocate de un pH acid.
Exista la fitofarmacii produsul Clorostop care este special creat pentru lipsa fierului in sol. Nu e deloc scump un pliculet, puteti lua unul si sa administrati o prima doza sau cum prescrie fitofarmacista si vedeti rezultatul pe noile frunze care apar, pentru ca cele vechi foarte greu se vor colora la loc , probabil dupa 2 luni de zile..
Daca credeti ca pHul solului este acid atunci se poate corecta usor cu niste var stins adica var de gradina (sa nu fie lavabil) care se gaseste la Dedeman la cutii de 1 kg. O lingura de praf de var la 5 litri de apa si udati cu apa asta cand trebuie udata planta. Eu exact doza asta o folosesc chiar acum , e probabil prea slaba pentru ce trebuie dar sigur nu ii face rau plantei pentru ca eu ud plantele mele care in majoritate sunt trandafiri chinezesti. E posibil sa fie o problema de pH si la mine (si nu neaparat de neudat la timp) dar faptul ca folosesc doar acelasi pamant la toate florile si ud cu aceeasi apa si doar cateva ghivece au plante cu frunze decolorate chiar ca ma baga si pe mine in ceatza...e ca si cum ar ploua doar pe jumatate de acoperis la o casa :D
Nu folosesc mereu apa cu var ci doarin perioada asta sa vad daca frunzele isi revin la culoare pentru ca sunt destul de sigur ca nu e vorba de o lipsa de fier atat timp cat folosesc ingrasamant care are si fier in compozitie plus ca substratul e unul destul de bun de la AgroCS deci nu e ceva din fata blocului sau fundul curtii cum s-ar zice.
Am avut un aparat micut de ala verde chinezesc care cica indica pHul dar a mers cat era nou pe urma nu mai vrea sa arate decat cifra 7 chiar daca il bag in otet care ar fi trebuit sa arate 4 asa ca l-am aruncat si nici nu imi permit sa iau ceva pe baza de solutie coloranta indicator asa ca ma las la mana mea si consider ca phul solului nu va creste ci mai degraba are tendinta sa scada.
Daca solul are un pH prea mare atunci el se poate cobora cu sulf conform https://www.finegardening.com/article/the-four-things-you-need-to-know-about-soil-ph . Sulf se poate obtine usor si ieftin daca de exemplu se cumpara un plic de Thiovit (contine 80% sulf) de la fitofarmacie si cu solutie de thiovit se uda solul. Thiovitul este folosit la prevenirea fainarii la trandafiri in special dar si la petunii, carciumarese, galbenele, etc.
Am si eu plante cu frunze decolorate dar unele vad ca si-au revenit doar in urma udarii la timp si expunerii la soare pentru ca trebuie sa recunosc nu le ud la timp si ma trezesc cu pamantul uscat la ele.
Deci puteti incerca si asta inainte sa luati clorostop, sa udati mai des pamantul sa nu fie uscat sus pentru acum e vara. Si sa ajunga soarele la planta cat se poate.
 
Ultima editare:

Florin T

New Member
[...]Cloroza inseamna lipsa de fier nativ din sol sau lipsa de fier probabil in urma blocarii lui de catre un pH acid. Nu stiu sigur daca si fierul se blocheaza dar stiu ca in general anumite microelemente sunt blocate de un pH acid.
Sigur nu este invers?
Din ce am mai citit (chiar si pe la inceputul acestui topic) solul trebuie să fie ușor acid. Dacă tinde spre neutru sau chiar alcalin apare blocaj in asimilarea fierului.

Mulțumesc de informații, o să văd cum combat acele puncte negre.
Nu am sesizat frunze lipicioase. Petele albe tind să cred că sunt de la reziduurile cu care l-am achiziționat când întrebam dacă și cu ce să sterg frunzele. Totuși, cand ajung acasă o să verific atent cu o lupă cum ai recomandat.

Și nu le stropesc chiar așa des. Încerc zilnic dar în realitate prinde pauze de multe ori. De udat dacă nu verific eu mai completează soția că, de celelalte flori ea se îngrijește.

O să mă opresc la fitofarmacie pentru cumpărături și eventuale alte lămuriri.
Am la muncă testere ph pentru soluții lichide. Fâșii mici din hârtie cu substanțe de contrast. O să verific apa cu așa ceva iar pentru sol văd ce pot găsi mai convenabil. Am citit tot pe aici că metodele clasice sunt cele mai sigure, dispozitivele moderne trebuie să fie profesionale să ai bază cât de cât.

Mulțumesc deocamdată și o să mai revin.
 

crysty

Active Member
Nu am stat sa ma documentez ore in sir online cum faceam odata , nu mai am timp acum asa ca ce stiu despre blocarea mineralelor in sol e doar o idee ramasa de demult in capul meu de pe unde citisem mai demult.
E greu sa faci horticultura profesionala cand nu ai bani de investit in microscop, in testere profesionale de pH si cum preturile sunt imense pentru veniturile din romania, aceste investii se preteaza doar la societati comerciale unde pot sa isi recupereze banii oarecum, din vanzarea plantelor in cantitati mari.
Am vazut niste testere de sol in cutii pe amazon care se bazeaza pe amestecare de pamant cu solutie si pe urma citirea culorii dar cand facusem o conversie inlei la pret pe atunci costa in jur de 1000 de lei. Cine ar da banii astia doar pentru 10 ghivece cu flori acasa ? Chiar daca ii ai nu renteaza decat daca de exemplu te apuci de verificat solul la oameni contra cost ca sa iti recuperezi bani. Mai ales ca aceste testere au solutie pentru 20 de testari sau 50 de testari sau 100 de testari si acasa la vreo 10-20 ghivece cu flori un test, maxim 10 este de ajuns iar pHul nu se modifica peste noapte asa ca pana la urmatoarea testare te trezesti ca expira reactantul sau te lasi pagubas de flori intre timp.
Ceva in genul asta https://www.amazon.com/Environmental-Concepts-1665-Professional-Tests/dp/B004W2HTOM/ref=zg_bs_3480689011_55?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=B9WNRF0X82KZAM8TFJV8
Sau ceva mai micut in genul asta https://www.amazon.com/Luster-Leaf-1605-Digital-Testing/dp/B00FGPLZZS/ref=pd_sim_1/131-2435757-4583958?pd_rd_w=RTNiB&pf_rd_p=6caf1c3a-a843-4189-8efc-81b67e85dc96&pf_rd_r=ZCFVJCS7WKEY73K7W3JJ&pd_rd_r=737dd288-431a-4ccf-8638-f2a330f1b295&pd_rd_wg=MjeTb&pd_rd_i=B00FGPLZZS&psc=1
In testerele alea clasice de pH cu tzepuse de 15 lei nu mai am incredere in ele.
Mi-am facut un tester de umiditate in sol cu vu-metru fara baterii pe baza de electrod de cupru si cu electrod de sarma inox prin 2008 si inca functioneaza perfect. Si are si sensibilitate reglabila din cauza vu-metrului mic ales de o impedanta foarte mica care era folosit de obicei la amplificatoarele de sunet.
La testere pentru solutii lichide puteti incerca sa testati si solul, mai exact mai intai testati apa de acasa cu care udati , apoi puneti niste sol in pahar si faceti niste noroi in pahar si vedeti cat arata ca sa faceti/vedeti o medie. Oricum diferenta mare nu o sa fie si apa de la canal ar trebui sa aiba un ph neutru.
Chiar si cu un pH ideal la apa de canal tot poate fi afectat pamantul din cauza sarurilor si clorului si ce mai contine apa de canal asa ca cred ca o apa filtrata in prealabil ar putea sa faca si mai mult bine de aceea ma gandesc sa cumpar o cana filttranta cu dedurizare si acea apa sa o folosesc si la flori pana la iarna cand pornesc dezumidificatorul si colectez apa de la el rezultata din condens.
Nu e bine daca avea daunatori deja pe el de cand l-ati cumparat, trebuia sa il fi bagat in tratament imediat de cum l-ati adus acasa daca se vedea ca misca ganganii pe el...
E posibil ca daunatorii acum sa fie morti deja, iar fumagina sa apara acum in urma secretiilor lipicioase de atunci. Oricum fumagina nu apare peste noapte ci in timp se instaleaza.
Luati o poza cu frunzele cu puncte, poza mai focusata si mai clara sa fie, si aratati la angajata, sunt sigur ca o sa recunoasca fumagina chiar daca nu ii spuneti nimic in prealabil ce ar putea fi.
Nu are cum sa fie un simplu mucegai ca doar frunzele nu sunt de hartie sa fi stat la umezeala. Mai ales daca punctele negre nu se sterg cu o carpa umeda atunci sigur este fumagina.
 
Ultima editare:
Sus