Lamai II

ddalcu

Member
Probleme lamai

Salutare la toata lumea!

Dupa ce mi-am facut temele si am citit toate topic-urile despre lamai de pe forum (nu glumesc), ma vad nevoit totusi sa cer niste sfaturi in legatura cu lamaiul meu. Am sa incerc sa fiu cat mai scurt, dar sa si ofer cat mai multe detalii.

"Inculpatul" este un lamai de aproximativ 18 ani, care a fost altoit in tinerete si a facut si lamai. Ani la rand a dus-o destul de prost, eu nefiind interesat de el (deh... alte vremuri). A crescut cum a putut, cum a avut lumina si stie foarte bine ce e setea. Cu toate astea, in acea perioada a facut si lamai.
De vre-o 7 ani m-a apucat pe mine dragostea nebuna (si ireversibila) de bonsai si de atunci nu mai am scapare. Asa ca am inceput sa vad si acest lamai cu alti ochi, iar interesul meu pentru el s-a schimbat radical. Fiind crescut tare haotic am decis sa-l tund drastic. Am facut lucrul asta 2 ani la rand, iar acum copacelul are aproximativ 150cm si o forma globulara foarte frumoaza (zic eu) pentru un lamai. Il tin de primavara pana toamna intr-un balcon inchis orientat spre sud, iar iarna sta in camera cu mine (anul asta l-am dus pe casa scarii de la bloc).

Acuma sa revin la partea cu problemele. De facut flori/lamai nu face, dar nici nu ma astept la cat de drastic l-am tuns. Problema cea mai mare este ca nu are o crestere sanatoa. Face lastari si o gramade de frunze, dar acestea sufera de deficiente serioase de microelemente, cu toate ca fertilizez cam odata la 10 zile (fertilizante lichide pentru citrice). Primele semne de cloroza (ca asta e marea problema) le-am observat anul trecut (nici nu stiam despre ce e vb). Anul asta am incercat CLOROSTOP. S-a observat o oarecare imbunatatire, dar frunzele nu au in continuare aspectul sanatos pe care l-am vazut la multi lamai de pe aici si nu numai. Cel mai probabil PH-ul solului este prea mare si nu permite absorptia micronutrientilor (in special al Fe). Solul a fost schimbat partial acum aproximativ 4 ani. Intrebarea mea ar fi, cum pot determina macar aproximativ PH-ul solului (desi mai mult ca sigur ca e prea mare)? Si cel mai important, cum pot scadea PH-ul solului?

O alta problema serioasa este caderea frunzelor la inceputul iernii si in prima ei jumatate. De 2-3 ani incoace ii cad cam trei sferturi din frunze! Anul trecut am incercat sa-l bag in casa mai devreme, ca sa nu fie diferenta prea mare de temperatura. Nici un efect... Anul asta l-am lasat pe balcon pana saptamana trecuta. Temperatura minima pe care a avut-o a fost de 3 grade noaptea, iar ziua a ajuns si la 25 de grade. Au inceput sa-i cada frunzele inca de pe balcon, dar dupa ce l-am dus pe casa scarii m-am speriat cate frunze au putut sa-i cada... Are mai putin de jumate acum. Unde gresesc? Tin sa mentionez ca astea au fost locatiile lui de cand il am (balcon, camera incalzita, casa scarii), stau la bloc si alte solutii nu am, dar problema n-a fost niciodata atat de grava.

Sper sa ma puteti ajuta.
Multumesc
 

danero2004

Well-Known Member
Moderator
Salut , sa incepem cu rezolvarile

1. Setea ajuta la fructificare

2. Bonsaitul nu e pe placul unui lamai pentru ca orice tundere fara corectare de muguri de rod si mai ales aleatorie poate regresa in noduri si in varsta lor , renumit fiind ca doar pe noduri mature va inflori

3. Daca crezi ca balanta elementelor nu e corecta eu as zice sa faci o analiza la laborator altfel va trebui sa "purifici" solul , o baie buna buna in zi de vara ii va spala solul

Tehnic o data la 10 fertilizari radiculare se face o spalare de saruri , pentru ca nu e zi la fel cu alta si nici an deci nici consumul nu e la fel sa poti intocmi un program ,

De foarte multe ori nu fierul e elementul cheie ,orice planta verde are doua elemente cheie Nitrogenul (Azotul) care e elementul de fabricare a frunzelor si Magneziul care e un fel de "autobuz" pentru azot inspre frunze

Ca si concentratie ca sa vezi cum e cu valorile , la 6% azot si 3% magneziu solubil se pune doar 0.01% Fe , deci de 300 ori mai mult magneziu e nevoie si mai mult de 600 ori mai mult azot

De multe ori nu sunt respectate aceste valori , se fertilizeaza fara program ( un program de fertilizare pentru lamai e foarte intens pentru ca sunt trecuti la "mancaciosi" de azot) si se face in medie o data la 3 - 5 zile

Nu se fac exceptii , poate hai o data sau de doua ori

Fertilizatorii trebuie sa focalizeze bine o planta , nu stiu daca in afara de Peters la solubile radiculare si Vitaflora la foliare am gasit unul corect pentru un lamai

Multi au copiat retete de pe forumuo dar nu au inteles un Ratio de 5-1-3 explicat de mine ca si formula de fertilizare

4. WLD sau denumit de obicei in Winter Leaf Drop , e natural si se petrece de la dezechilibrul dintre coroana - frunze - sol

E foarte complicata ecuatia , dar in medie cu cat temperatura e mai mica si nivelul solar trebuie sa fie pe masura

Am postat recent ceva studii legat de acest fenomen si modul lui de corectie

Atentie , soarele nu trebuie sa cada pe frunze direct decat daca in sol sunt peste 20C

Succes
 

ddalcu

Member
Multumesc mult pentru raspuns!

danero2004 a spus:
corectare de muguri de rod
Ce inseamna aceasta corectare si cum se face?

danero2004 a spus:
Am postat recent ceva studii legat de acest fenomen si modul lui de corectie
Imi poti da un link?

Are rost sa fac acuma acea "purificare" a solului sau sa astept pana in primavara?

Multumesc
 

danero2004

Well-Known Member
Moderator
La unele cresteri , mugurii de rod se pierd pentru ca printre ramurile bune cresc si lastarii lacomi care nu doar ca fura hrana dar si sunt neproductivi

Pentru a forma mugurii de rod , tunderile se fac in asa fel incat la fiecare tundere sa nu tunzi mai mult de 10-20% din coroana si mai ales doar ramurile crescute prost altfel maturizarea va a avea de suferit si mugurii nu vor mai produce decat frunze

viewtopic.php?p=711919#p711919
 

ddalcu

Member
As mai avea o intrbare, poate banala pentru multi, dar avand in vedere micoriza la lamai, cum se face o schimbare corecta a solului?
 

danero2004

Well-Known Member
Moderator
scos din ghiveci , inspectie radacini , eliminat daune , lasat 5 min deoparte pentru inchidere rani , spalat radacini , schimbat solul in cel dorit (de preferat solul sa fie uscat si cernut asa va intra cel mai bine inapoi la radacini , apoi udat cu 2 x volumul vasului apa calda in amestec cu atonik si poate daca e disponibil micoriza , daca nu se lasa un cubulet mic de sol si se pozitioneaza la baza trunchiului pentru o reinoculare
 

ddalcu

Member
Am inteles. Multumesc. Care ar fi perioada din an cea mai buna pentru aceasta operatiune? Primavara?
 

danero2004

Well-Known Member
Moderator
doar soarele conteaza , eu am primit un portocal chiar acum 2 sapt si fireste am schimbat solul pentru ca sunt cu totul impotriva solului de gradina prea mineral si rece
 

ddalcu

Member
Lamaiul meu sta acum pe casa scarii (sub nici o forma nu ajunge soarele la el) si probabil va sta acolo cel putin pana in martie. Deci ar fi ok sa-i schim solul acum, nu?
 

danero2004

Well-Known Member
Moderator
as alege dupa 15 aprilie ( 20-30 aprilie ) cand ziua si noaptea e rece dar are pozitive , pozitive blande care nu streseaza coroana
 

danero2004

Well-Known Member
Moderator
nu , din pacate vara e o bijuterie dar iarna e belea mare de cap daca ii tii la 8C , dupa o evolutie memorabila a venit in iarna 2011-2012 pierderea unui lamai valoros si uite ca am schimbat usor macazul

Se pare ca zona de nord unde sunt eu nu e favorabila lor

Acum am un mix de argila , nisip mai grosier , turba de muscate sau plante de balcon si putin perlit
 

cataliny

Member
danero2004 a spus:
nu , din pacate vara e o bijuterie dar iarna e belea mare de cap daca ii tii la 8C ,dupa o evolutie memorabila a venit in iarna 2011-2012 pierderea unui lamai valoros si uite ca am schimbat usor macazul
Imi pare rau de lamai-ul tau, stiu cum e :cry:, eu am omorat un mandarin altoit pe PT dupa 3 ani in care abia se cacaia iar la schimbarea de sol PA.....fara vigoare slabe sanse, cred ca o sa renunt la PT ca si port altoi acolo unde nu e musai.
Inteleg ca si tu ii ai la temperaturi sub 13C, si eu la fel, pana la 1 grad in toiul gerului.
Banuiesc ca se deshidrateaza cand ti-e lumea mai draga si atunci este deja prea tarziu. Incerc si eu CHC si coco slab in aceasta iarna sa vedem ce victime fac, am tamponat CHC-ul si sper sa nu am probleme cu sodiul dar am dubii in privinta fertilizarii (vara) la radacini din cauza ureei, stii tu, bacteriile responsabile etc. Probabil ca tot combinatia de pamant dar bine aerat este cea mai buna. O sa testez totusi si combinatia cocos+ pamant+perlit in ciuda diferentei de Ph dintre acestea si o sa vedem cum e mai bine.
 

danero2004

Well-Known Member
Moderator
Pai da , e nasol mai ales cand investesti cativa an in el

Nu e ca nu are apa iarna , ba are , chiar prea multa , chipsurile retin 7x volumul lor in apa , apa iarna e mai rece ca aerul deci si mai greu de lucrat cu ei

Recent mi-a defoliat soarele 2 lamai pentru ca daca permiti la temperaturile alea sa cada chiar si cea mai mica raza de soare arunca imediat jos frunzele daca solul e rece pentru ca nu se poate incalzi

Cocosul in combinatie cu perlit e ideal dar daca mai pui si sol ai terminat-o cu lamaii , solul nu face decat sa inhibe evaporarea apei si inlocuirea ei cu oxigen

Un sol aerat e bun dar trebuie sa gasim unul care sa mentina apa fara sa fie "soggy" cum zic "inglejii"

Granulele de argila sunt un plus , iar la turba am ales de balcon pentru ca au formula buna pentru plantele care sunt expuse evaporarii masive din vara

Om vedea cu ce iesim din iarna :rofl:
 
Sus