In contra directiei de astazi...

Mar1vs

Member
Nu m-am putut abtine sa nu fac un nou topic :) despre cele mai ciudate - si totusi superbe - stiluri proprii ale unor artisti bonsai. Ar fi interesant sa discutam p'aici si cateva directii noi (de aici si inceputul de titlu al eseului lui Maiorescu), postmoderne sau avangardiste daca vreti, de prin tagma bonsaistilor.

M-au impresionat zilele trecute vreo trei chestii: "cubismul" (altfel n-am idee cum sa-l numesc) lui Dan Robinson - ca tot e el "the Picasso of bonsai", simplitatea unui artist japonez si stilul... "tropical" i-as spune, din lipsa de inspiratie lexicala la ora asta, al unui artist din Malaezia.

Sa incep cu Dan Robinson: toate operele lui sunt de-a dreptul impresionante. Unele in sensul bun, altele in sensul negativ, dar toate fac o impresie puternica. Depinde de gusturi. Cateva imagini:

http://bonsaibark.com/wp-content/upload ... ck-680.jpg
http://artofbonsai.org/galleries/robinson.php

Stilul lui "ciufulit", "imprastiat" (pentru a doua oara, rog a mi se ierta exprimarea) are ceva magic ce capteaza atentia... Pentru mine, cel putin.
:mrgreen: :mrgreen:

Un al doilea personaj interesant mi s-a parut un anume Matyie Che Makhtar, din Malaezia. Are un stil oarecum natural, care imita insa natura din tara de bastina (asa mi se pare mie). Astfel, majoritatea arborilor formati de dansu' par sa fie copaci dintr-o jungla indochineza. Coroana le este formata, in general, din sub-coroane, mici umbele in forma de evantai; iar - ceea ce mi-a placut dinntotdeauna la un bonsai - nu numai ca nebari-ul nu se vede de muschi, insa muschiul urca in cazul unora pana la jumatatea trunchiului, dand senzatia unei vegetatii luxuriante, unui mediu umed. Dupa propriile gusturi, desigur, pot spune ca arborii lui mi s-au parut unii dintre cei mai frumosi bonsai pe care i-am admirat vreodata intr-o imagine.
Imagini aici:

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 790&type=3

si pentru cei care n-au cont de facebook, am gasit cate ceva pe 'net, dar putin de tot:

http://2.bp.blogspot.com/-uNcZjzi0Ziw/T ... at+yie.jpg
http://matyiegarden.blogspot.com/2010/11/my-bonsai.html
http://4.bp.blogspot.com/-8wPwDN7TMec/T ... 052009.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-H1mpPFzCWy0/T ... b%2529.jpg

O ultima mentionare as vrea sa fac despre un artist care pledeaza pentru simplitate, dusa la extrem - ceea ce, de asemenea, imi place. Kenji Kobayashi propune cam asa ceva (o sa las imaginile sa vorbeasca):
http://japanesegarden.com/events/urbangreen/
http://blog.oregonlive.com/press-releas ... prese.html
http://thedollflowers.blogspot.com/2011 ... r-old.html
http://tokyogreenspace.files.wordpress. ... .jpg?w=545
http://image.rakuten.co.jp/aoyama/cabin ... 031-03.jpg
http://image.rakuten.co.jp/aoyama/cabin ... 028-03.jpg

No comment.

La finele postului, trei lucruri as dori sa mi se ierte:
- lungimea acestuia, desigur;
- exprimarea;
- lipsa, probabila, de profesionalism. Am deschis postul nu ca sa ma dau oarece critic in aceasta arta (ar fi o chestie :giggle: ) ci doar ca sa-mi expun gusturile si sa le aflu pe-ale altora. Ca-n orice arta, exista curente si orientari diferite si in bonsai. "Comentarea" lor cred ca ne-ar mai umple din timpul liber cand nu putem lucra pe copacei ("de dorul capsunilor, rozi frunzele", nu?) si ne-ar aduce beneficii si "experienta" - macar la nivelul teoretic si amatorist al nostru. :D

Asta ca sa nu-si inchipuie cineva ca incep sa teoretizez chestii care ma depasesc. Ar fi ca si cum as cere exonerarea completa de acuzatii a Maresalului stim-noi-cine in fata alora de la Elie Wiesel. :evil: Istoricii stiu de ce... :giggle:
 

vali

Active Member
Moderator
Mar1vs a spus:
Nu m-am putut abtine sa nu fac un nou topic :)
Si de ce ar fi trebuit sa te abtii?...
Personal, vad topicul ca pe o invitatie la discutie pe o tema interesanta si nu ca pe o "teoretizare" de dragul de a vorbi, intr-un domeniu in care suntem sub zero la practica.

Si tot personal, nu cred ca e vorba de ceva contra directiei de astazi... In primul rand, ca vor unii sau nu, bonsai este o arta. Iar arta n-a fost niciodata un fluviu care sa-si adune toti afluentii intr-o directie anume. Arta a fost intotdeauna dinamica si n-ar fi evoluat daca s-ar fi pastrat un set "originar" de precepte care sa fie respectat cu sfintenie. In arta (si nu exclusiv), regulile exista pt a fi incalcate, iar tiparele pentru a fi sparte. In al doilea rand, nu cred ca in bonsaiul actual se mai poate vorbi de o directie :). Exista curente si tendinte diferite, mai mult sau mai putin placute sau acceptate. Dar asta se intampla nu pt ca ar fi unele mai bune decat altele, ci pentru ca cei care le promoveaza sunt mai mult sau mai putin convingatori, mai mult sau mai putin talentati. Apoi, mai trebuie sa luam in calcul si doza inerenta de subiectivism. La urma urmei, totul porneste de la gust.
Dar, cred ca cel mai important lucru si cel mai puternic argument in sustinerea unui stil sau al altuia, este forta si claritatea mesajului transmis de artist.

Imi plac lucrarile celor trei autori prezentati de tine.
Sincer, pe D. Robinson nu l-as considera atat de "Picasso". Pentru mine, lucrarile lui sunt cu mult mai "naturaliste" decat cele ale celui mai vehement sustinator al stilului in discutie, W. Pall.

Stilul celui din Malaezia are, intr-adevar, o puternica "amprenta locala".

La Kobayashi, valul imens de liniste si serenitate transmis prin atat de putin, e specific japonez si nu poti decat sa te inclini.
Insa, exista riscul ca vazand cineva aceste lucrari, sa-si inchipuie ca poate face si el, foarte usor :). Da, poate lua un lastar sa-l infiga intr-un ghiveci, dar nu va transmite decat atat: un batz intr-un ghiveci :). Iti poti permite sa "te joci" cu asa ceva doar dupa ce ai epuizat stilurile clasice, exceland.

Daca e sa vorbim despre ceva "impotriva curentului" in bonsai, atunci l-as propune pe Nick Lentz, care a shocat, efectiv. Dar a reusit sa-si transmita mesajul si sa-l impuna. A reusit sa faca lumea sa inteleaga la ce se refera el prin creatiile sale si astfel a fost acceptat si apreciat. Din ce in ce mai mult. Apoi a fost si copiat. Sau, ma rog, exista incercari :). Dar, important este ca a rupt bariere...
http://artofbonsai.org/galleries/lenz.php

Apropo de "ce place fiecaruia", un stil extrem de personal si aproape imposibil de confundat, mi se pare cel al lui Min Hsuan Lo http://artofbonsai.org/galleries/hsuanlo.php http://min-hsuan-lo.ofbonsai.org/
Imi place foarte mult.

La fel si Cheng Cheng Kung. In special pentru modul in care abordeaza lemnul mort. A reusit sa largeasca orizontul in domeniu.
http://www.sidiao.com/index_e.htm
 

sicora fabian

Active Member
La Robinson si malaezian, nu vad ceva extraordinar, pro sau contra ceva; ambii au plante lucrate, bine puse in valoare, ambii exceland in partea tehnica a artei bonsai. Kenji Kobayashi - un artist desavarsit, a carui bici pocneste din orice ar fi facut. Vali are si el acest talent, de a pune in valoare orice; mie-mi lipseste cu desavarsire . . . :(
In ceea ce-l priveste pe Nick Lentz, cred ca stapaneste foarte bine si tehnica si arta! Insa mesajul pe care-l transmite prin unele din lucrarile ale sale este "dezarmant", covarsitor si subscriu, chiar daca intreaga omenire se indoieste: orice ar face omul - natura va invinge!
La Min Hsuan Lo nu cred ca are cineva ceva de comentat - bonsai adevarati! Unii din ei cred ca-s facuti pe tulpina multipla . . .
Nu mai tin minte daca avea cineva un logo sau a fost un sfat al lui Vali, dar imi dau seama ca intr-adevar este bine sa prezinti doar lucrarile care merita, pregatite special pentru a fi expuse, chiar daca ai doar una!
 
Sus