Citrice cu probleme

mirceac

New Member
Salut!
Am citit mai multe topicuri, dar o sa postez problemele citricelor mele intr-un thread nou, pentru ca am destule de scris. Banuiesc cauzele, dar poate ma insel si aveti niste sfaturi.
Am 3 citrice, dar le iau pe rand, in postari succesive.

1. Lamaiul
Am cumparat un lamai cu 1-1.5 ani in urma. Avea cateva fructe necoapte. In final, cu greu, s-au copt cateva, pe altele le-am dat jos asa. Foarte bune la gust, nu foarte acre.
- A avut tot felul de probleme: paduchi testosi? (se prindeau de spatele frunzelor, pe nervuri), paianjeni rosii, gasit limax cat degetul mare dupa cca. 6 luni de la achizitie (nu ma intrebati unde era pana atunci..) etc. Ba chiar a avut ca niste... miriapode foarte mici, care ieseau cand udam pamantul. Greu am scapat de aia. Pe scurt l-am rezolvat cu insecticide/fungicide de la fitofarmacie, sub indrumarea vanzatorilor.
- Acum vreo luna a inceput sa faca flori si fructe pentru prima oara, la mine acasa. Dupa care au inceput sa i se ingalbeneasca frunzele (dinspre nervuri inspre corpul frunzei) si sa cada. Au ramas doar cateva frunze mai noi, care sunt pe niste ramuri crescute fix aiurea si care in mod normal cred ca ar trebui taiate (imposibil momentan). De asemena, la finalul unei ramuri au crescut niste frunze ciudate: incovoiate si de un verde mai galbui, care par a avea un handicap. Recent, pe aceeasi ramura au mai crescut cateva, tot asa.. bolnavicioase: aproape transparente, subtiri, se dezvolta greu si au un verde galbui.

Conditii:
- Temperatura: tot timpul anului 19-33C.
- Lumina: apartament foarte luminos (etajul 7), camera spre sud-vest, dar pozitia lamaiului nu ii permite soare direct foarte mult timp, mai ales toamna-iarna.
- Umiditate: 40-55%
- Sol: de citrice, dedeman, inteleg ca e foarte prost
- Fertilizare: cam haotic. Luat din comert solutie care se dilueaza in apa. Pentru ca mi s-a bagat in cap sa nu fertilizez prea mult, cred ca nu am fertilizat suficient. Scrie sa diluez la 1L de apa, dar nu scrie CAT sa pun. Ca si cum as uda normal? Nu prea am facut asa, am pus mai putin, restul apa.

Ce banuiesc:
- in perioada de toamna pamantul s-a uscat mai greu, ar trebui sa-l ud mai putin
- fertilizare insuficienta si haotica cu produse proaste
- lipsa fier/magneziu
- sol alcalin (un tester din comert zice 7-8, nu stiu daca sa-l cred)

Ce am inceput sa fac:
- udare mai rara
- fertilizare foliara cu Cropmax (mi s-a spus ca pot pune si la radacina) - am si Amalgerol, citind, pare mai potrivit decat Cropmax acum.
- comandat pamant Vigor Plant pentru Citrice - sa fac un refresh

Ce am in plan - sa cumpar:
- Sare Epsom
- Chelat de Fier
- ingrasamant Universol 23-6-10 (sac de 15 kg, mare risipa, dar vreau ceva bun. O alternativa foarte buna la pachet mai mic?)

Atasez poze din diferite stadii (cu cat mai putine frunze, cu atat mai recente). Spuneti-mi daca fac prostii. Mersi anticipat!
 

Atașamente

Ultima editare:

YAN

Member
Buna,

FIx ce ati patit d-voastra cred ca au patit-o cam toti de pe acest forum,cu citrici(in general) cumparati din comert. Cel putin pentru mine lectia a fost invatata, un lamai cumparat astazi dintr-un mediu cu conditii de sera sigur nu va arata la fel dupa un an.
Acomodarea la noul mediu se face in timp, daca la inceput lucrurile par ok, cum spuneati ati avut recolta frumoasa, totul a fost bine, acest lucru se intampla in special datorita pregatirii facute de cei care il produc si il vand adica pe scurt "dopaj chimic" si conditii ideale de crestere.

Ce fac eu acum cu un lamai la care a mai ramas doar scheletul, deci fara frunze, dar crengile sunt verzi, il las sa ierneze, l-am mutat in balcon, temperaturile sunt sub 20 de grade cam tot timpul si astept primavara. In perioada aceasta cu mai putina lumina nu vor avea loc minuni.

Sigur veti obtine mai multe pareri, unele chiar mai bune decat a mea, eu am vrut doar sa va spun ca nu prea am vazut minuni peste noapte la Citricii cumparati din Comert.

Cateva obervatii:
- fertilizarile se fac doar in perioada de crestere (primavara-toamna). Daca solul nu are un ph sa zicem intre 6-7 atunci fertilizarile nu au efect.
- 23-6-10 reprezinta proportia N-P-K (azot, fosfor, potasiu) ce ati folosit este bun pentru frunze si radacini. Pentru inflorire, dar acum nu mai este cazul trebuie folosit ceva cu proportie mai mare P-K.
- udatul este critic, prea multa apa si prea des duce la putrezirea radacinilor, ideal de udat este atunci cand pamantul la suprafata si in profunzime 2-3 cm este uscat. Faceti o inspectie a radacinilor, il scoateti usor din ghiveci si puneti o poza aici.
- daca ati schimbat ghiveciul si ati pus unul mai mare( cu sa zicem 1-2 cm mai mare decat cel initial) nu ati ajutat plata. Citricii adora inghesuiala in pamant.
- pamantul de la Dedeman Agro, nu stiu daca chiar este asa de rau pe cat credeti.
- masurarea ph-ului cu dispozitivele minume din comert este total incerta si cand il folositi pamantul trebuie sa fie bine udat si masurarea dupa sa zicem 30 min - 1 h. Faceti test al Ph-metrului cu otet, daca indica 4 sau mai putin atunci cat de cat este ok.
 
Ultima editare:

mirceac

New Member
Disclaimer: am zapacit postarile cu edit-ul, scuze.

O sa revin cu pozele radacinilor. Am emotii sa nu-l deranjez.
Cred ca acomodarea fusese facuta deja. La o luna, doua de la cumparare se suparase, dar isi revenise. Acum avea frunze noi, crescuse deja. Caderea asta a frunzelor se intampla dupa 1-1.5 ani de la achizitie, deci poate am facut ceva gresit in perioada asta.
Mi-e aproape imposibil sa il pun la iernat, e cald peste tot. Doar sa il duc in alta casa, dar parca nu l-as muta.
 
Ultima editare:

YAN

Member
Iernarea de care va spuneam este ultima solutie la care am apelat dupa ce am pierdut, in multi ani, diversi lamai. Pana acum recunosc nu am incercat-o pentru ca nu aveam unde si cum. Deci nu pot spune ca este solutia finala sau unica. Vom vedea.
Eu daca as fi in locul d-voastra as face trei lucruri:
- o verificare a radacinilor, spuneati in primul post de udarea care vi s-a parut preaintensa. Asigurati-va ca aveti radacinile neputrezite. Daca sunt ok lasati-l in pace nu ii schimbati pamantul pana in primavara mai exact cand va da semne ca reintra in vegetatie. Va mai informati pe forum referitor la cum se schimba pamantul la un lamai.
- o verificare foarte atenta a frunzelor uitati-va dupa orice suspect, pete, puncte, mici panze de paienjen etc. Lamaii in medii mai uscate sunt atacati de exemplu foarte usor de paianjenul rosu, abia il vezi pe frunza, dar atacul lui este naucitor de rapid pentru planta.
- un tratament cu Amalgerol, l-a recomandat in posturile de pe forum colegul nostru crysty. Nu pot sa spun decat ca nu ii va strica.

Fertilizarea nu are rost in perioada asta ba chiar il poate stresa mai mult, despre udat am scris mai sus.
 

mirceac

New Member
2. Kumquat-ul
Cu un an in urma, am luat un Kumquat din Dedeman, plin de fructe. Acrisoare, dar foarte bune.
Dupa achizitie, i-au cazut frunzele, bineinteles. Dar si-a revenit! Si a crescut. Si e cam netuns. Fara fructe, dar la un an distanta pare vesel.

Intrebari:
- a crescut un lastar din tulpina principala. Mai repede si mai lung decat in mod normal. Pare mai firav si mai elastic, desi nu e mai subtire.
Sa fie un "lastar lacom"? "water shoot"/ "water sprout"? Il tai?
-
Nu-mi place pamantul. Pare dens, greu, compact si cand se usuca e tare ca piatra. Il schimb?
 

Atașamente

  • 77,9 KB Vizualizări: 4
  • 45,3 KB Vizualizări: 4
  • 38,1 KB Vizualizări: 3

YAN

Member
O sa revin cu pozele radacinilor. Am emotii sa nu-l deranjez.
Cred ca acomodarea fusese facuta deja. La o luna, doua de la cumparare se suparase, dar isi revenise. Acum avea frunze noi, crescuse deja.
Conditiile de sera in care sunt crescuti acesti lamai inainte de vanzare inseamna aceleasi conditii de temperatura si umiditate precum si lumina(inclusiv de unde vine lumina). Probabil cu mici diferente. Eu unul nu cred ca un lamai, mai ales ca sunt plante extrem de sensibile la aceste lucruri, se acomodeaza in 2 luni. Cred doar atat ca ati avut noroc, stiu par negativist, dar vorbesc din ce am vazut pe pielea mea.

2. Kumquat-ul
Cu un an in urma, am luat un Kumquat din Dedeman, plin de fructe. Acrisoare, dar foarte bune.
Dupa achizitie, i-au cazut frunzele, bineinteles. Dar si-a revenit! Si a crescut. Si e cam netuns. Fara fructe, dar la un an distanta pare vesel.

Intrebari:
- a crescut un lastar din tulpina principala. Mai repede si mai lung decat in mod normal. Pare mai firav si mai elastic, desi nu e mai subtire.
Sa fie un "lastar lacom"? "water shoot"/ "water sprout"? Il tai?
-
Nu-mi place pamantul. Pare dens, greu, compact si cand se usuca e tare ca piatra. Il schimb?
Nu schimbati pamantul in timpul iernii, lasati-l sa intre in vegetatie, deci mai asteptati pana in primavara cand apar lastari noi.
Si doar pe scurt, pamantul ala tare, daca il dati jos de pe radacini ii va fi fatal Kumquat-ului. Il lasati acolo daca radacinile arata bine si nu sunt putrezite.
Referitor la taieri, o sa revin imediat cu un post, o mica carte s-ar putea sa va fie utila. Pe scurt da, se aplica taieri de corectie (cazul d-voastra) la Citrici si chiar sunt indicate.
 

mirceac

New Member
Super, chiar cautam documentatie despre cum se fac taierile. Am incercat sa pun cap la cap ce am gasit pe net, dar o carte ma ajuta mult.
Multumesc!

Iar legat de lastarul ala, pe care l-am semnalat cu o sageata. Intrebarea e daca sa-l retez de la baza, si daca e considerat "lacom". Pentru ca a crescut ciudat de repede din trunchiul principal, foarte aproape de ce pare sa fie locul altoirii, si e fragil si foarte elastic.

De asemenea, video:
 

YAN

Member
nu stiu daca scrie in carte, dar din ce am vazut deobicei taierea se face in cep, adica se lasa acolo macar un mugure (unde a fost frunza). Pe viitor de acolo puteti avea ramura anuala care poate sa va dea rod.
Acum cat de mult sa taiati depinde de ce doriti sa aveti. Daca il vreti sub forma de pom pitic va trebui taiata mai mult de jumatate.
 

mirceac

New Member
Sper ca nu vreti acum iarna sa ii faceti ceva, il lasati pana la primavara.
nu stiam asta.

Da, stiu cum se face taierea in mod normal. Dar acesti "water sprouts" sunt, de obicei, retezati de la baza, pentru a nu mai creste. Sunt mai firavi, mai susceptibili la boli si fructifica putin si prost.
Ex:
 
Ultima editare:

YAN

Member
nu stiam asta.
Citeste in partea a doua din carte, in cazul copaceilor tai, te incadrezi la anul 3 -4. Acum depinde si ce vrei sa obtii, unii nu vor intelege de ce ai lasat o jumatate de crenguta din una lunga si frumoasa. Dar rezultatele se vad dupa ani. Cum spuneam este nevoie de rabdare.

Referitor la video, invidiez cumva pe cei care au clima buna pentru a cultiva citrici afara, sub soare. Ce vezi in videoclip sunt lucrari care se fac la un schelet deja format. Nu cred ca este cazul tau ca sa tai asa cam tot de la baza.
 

YAN

Member
Un video care spune aceleasi lucruri discutate aici si pe alte topicuri despre Citrici.
Ti-l recomand Mircea.
 

veretregn

Active Member
Atitudinea mea fata de citrice este un pic diferita. Sunt plante dificile in climatul temperat si necesitant mult mai multa atentie decat un visin sau o gladiola. Cresc citrice pentru fructele care nu se gasesc in supermarket: pentru bucatarie, confiserie si scopuri practice. Un pomisor care nu face fructe nu isi are rostul in gospodaria mea. Sunt bucatar si de aici pasiunea pentru noi arome.

Unele citrice merg mai bine in interior. Persian lime, fingerlime, calamondin, chinotto. Altele detesta. Lamaiul volkamer, lamaiul de 4 sezoane, lamaiul lisabona, chinotto pe portaltoi de poncirus, kumquat, kucle, satsuma, yuzu abia o duc.

Reguli.
Substrat aerat usor acid (insa nu pentru acidofile) cu 30 - 40 % materii drenabile(perlit, argilă expandată, lava). Amestec acasa turba cu materiile drenabile si un 15 % pamant bun de gradina.Substratul trebuie sa fie activ bogat in organisme, chiar si miriapode, rame, etc. (Da, in casa). Vasul nu prea mare.

Apa de ploaie. Am bazin de colectare. Sau apa de robinet statuta.

Cat mai mult timp lasati afara la aer, soare si ventilare. Nu imi este frica de un 0 grade pentru cateva ore inainte de rasarit. Insa nu perioade lungi. Evitat tratamente chimice.

Iarna. pulverizare zilnica pana cand frunzele picura, daca sunt acasa(= radiator aprins). Odata pe luna si in timpul iernii, fert foliara cu oligo elemente Fe, Mg, Zn, bor etc si odata la doua trei saptamani la radacina cu ceva organic. Din nou: Maximum lumina. Caldura redusa. Stau "lipiti" de geamul sudic in dormitor, pervaz dublat cu gresie/polistiren.., desupra la radiatorul din dormitor. Temperatura variaza intre 14 si 22 de grade. Las ambele geamuri deschise zilnic. Nu au probleme. Bineinteles nu cand este ger. Insa dormitorul meu este bine aerisit.

Fertlizare organica sub forma granule deshidratate pentru rosii etc de exemplu fara calciu, lunar din februarie/martie in octombrie. Nu in casa! Ci doar cand sunt deja afara. Miroase urat! O lingura de sulfat de Fe, de 1-2-3-4 pe an, imprastiat pe sol. Inodor. Pateaza.

Fertilizari foliare mai rare iarna si doar pentru cei activi. Combava, fingerlime, chinotto, persian lime.

Vara
Fertlizari organice lichide saptamanale la 1/2 din concentratie recomandata. Uneori de de ori pe saptamana, daca este cald, la inflorire. La radacina.

Nu las apa sa stea in vasul de colectare mai mult de o zi, vara. Iarna verific dupa o ora.

Evit sa bag fertlizanti chimici in sol. Evit orice fel de tratament de stimulare. Atonic, bionat si altele. Tratez imediat carentele si daunatorii. Cele mai dese carente la mine sunt lipsa de Potasiu, apoi de Fe (in cazul udarilor cu apa cu clor, aceasta apare dupa 3 luni), magneziu si la kumquat zinc. Atentie carenta de porasiu se aseamana cu "cloroza" lipsei de fe. Carenta de zinc la kumquat este problematica. Pomul stagneaza si nu face decat flori si fructe razlete.

Imi este foarte usor sa aclimatizez pomi din supermarket. Ii consider din start "bolnavi". Ii pulverizez des, renunt la fructe. Controlez radacinile, le decompactez gentil, transplant imediat. Astept vreo doua - trei saptamani si fertilizare foliara.

Acum am fructe de fingerlime, calamondin, kumquat, chinotto si satsuma abia ce am cules, kaffir.

Ii tai/tund dupa chef, principii estetice sau dupa situatie. Fara uscaciuni, frunze rupte etc. Vindecarea unei frunze costa mai multa energie decat producerea uneia noi.

.............
Din fotografii: pomisoriii nu au suficienta lumina si umiditate in aer. In schimb primesc prea multa apa.
Muta pomii aproape de fereastra, pe pervaz ar fi mai racoare. Din primavara ar trebui sa fie afara pana toamna. Vad ca ai o terasa. Lumina pe care o primeste cel de langa chitara este slaba.

Lujerul care creste este deasupra sau sub altoi. Daca vine din sau sub portaltoi atunci vei pierde in timp altoiul. Desigur, vei putea avea un nou citrange sau un poncirus. Lujeri lungi apar oricum, insa in conditii de camera sunt stimulati de lipsa de lumina, caldura si lumina acumulata in sezonul cald (..) Odata cu pornitul radiatoarelor pot aparea asemenea evenimente.

Mites/paianjeni rosii - umiditate din aer insuficienta, aer cald si uscat. O tratezi usor dar in timp cu apa pulverizata (zilnic). Pulverizare cu apa, din nou.

Paduchii testosi pot fi o problema ascunsa. Substante precum mierea tradeaza prezenta lui.

Daca solul este compromis transplantarea este bine venita. Contrar celorlalti eu sunt de parere ca transplantarea poate avea loc oricand, dar este preferabila iarna tarziu, inainte de sezonul de crestere. Februarie. Fertlizarea imedoata in acest caz este inutila.

Ramurile se usuca: vara, in lipsa de apa SAU Oricand o parte din radacini sunt inecate, putrezite. SAU substrat compromis / erodat/ saraturat de fertilizari sau tratamente. Din aceste motive evit fertiluzanti chimici "la radacina".

Taieri: oricand sunt ramuri uscate. La inceputul iernii o defoliere usoara. Fruzele ranite, acopetite de prea mult praf sau saruri. Nu iti convine un lujer? Opreste-l. Il scurtezi.

Dupa cum arata ai tai suspectez ca ar suferi si de prea multa apa. Nu lasa apa in vasul de colectare sa stagneze pe fund.

Sol dens? Compact? Nu ar trebui sa fie o problema. Eu cand transplantez citrice tasez substratul cu pumnii pentru a-l compacta. Insa substratul trebuie sa fie bogat in material drenant.

Kumquat are tendinta de a pierde 70-80 % din frunze odata la 22-24 de luni. Este normal.
....

Daca ar fi ai mei, dar nu sunt. As face schimbari drastice. Vas de terracotta pentru inceput, fara a fi dublat de un alt vas, substrat proaspat. Fara compromisuri de genrul sa vad ce creste din portaltoi. Transplantare, toaletare/taiere. Udat profund la transplantare apoi relaxat cu apa pana prin martie. Kumquat-ul oricum este in semihibernare deci mare lucru nu va face.

...

Incearca un calamondin. Citrus mitis. Pentru interior se preteaza mai bine. Are un port frumos, corona clobuloasa, suporta ma bine uscaciunea din aer. Dar soare are nevoie. Fructele cu samburi se pot stoarce precum lamaile. Cojile sunt aromate, dulci.
 

YAN

Member
Salut si eu sunt impotriva chimicalelor, mai ales ca ma gandesc ca voi consuma acele fructe la un moment dat.
Poti sa imi spui ce fel de fertilizatori folosesti, chiar denumirea lor ca sa il identific mai usor in magazine?
Ai vorbit de K,Mn si mai ales Zn. Ce produs folosesti pentru acestea?
 

veretregn

Active Member
Calatoresc destul de mult si produsele mele le cumpar din diverse centre de gradinarit din italia, spania, olanda, belgia...

Mai jos sunt granulele dezhidratate care put a balega. Este baza mea organica de fertilizare pentru toate plantele cu fructe si flori. 25 kg pentru 30 euro. Imi ajunge un an pentru 40 si ceva de pomi, vreo 15 arbusti (strugurei, afini, struguri, muscate, dafin, rosii, vinete, ardei, dovlecei).

Pentru un vas de 40 de l pun un pumn bun aproape in fiecare luna.
20211122_121019.jpg20211122_122046.jpg
Mai jos arsenalul special
20211122_121155.jpg

Basafer pulbere o lingura de cateva ori pe an in functie de pom, crestere, etc.
Laifol PK foliar pentru pulverizare. Vezi mai jos canabium pk.
Chelat total. Amestec de oligo elemente. Foliar.
Iron max. In caz de cloroza. Tratament urgent la radacina.
Canabium PK. Fertilizator chimic. Il administrez vara la pomii care infloresc si sunt pe fruct. Prin aplicare foliara. 1-2 pe luna. Are acelasi efect ca si laifol L.
Canabium floracion. Fertilizator organic din alge marine cu microelemente. Il folosesc in perioada de crestere la radacina.

(Bio) Canabium este o serie spaniola pentru cresterea marijuanei, insa de vreo 12 ani il folosesc nu doar pentru weed ci indeosebi la citrice si rasaduri, la rosii, ardei si vinete. Bazat pe alge marine este bogat in oligoelemente.

Arsenalul special nu il folosesc sistematic la toti pomii ci in functie de necesitati. De exemplu, satsuma au nevoie de cantitati mai mari de Fe si Potasiu.

Nu am un program sau un orar fix de fertiluzare.

Medii de drenare.

20211122_121341.jpg20211122_121443.jpg
Argila si perlit. Sunt ambele usoare. Pietrisul inert de râu de diferite calibre (nu roci calcaloase) este ok. Dar e greu si la un vas de 60 de l nu mai este manevrabil. Nu mai folosesc pietre decat in stratul superior. 5-10 cm. Din motive nesentiale, dar pentru mine importante.

Majoritatea citricelor mele au plante companion in ghiveci. Majoritatea sunt plante grase: aloe, hawortia etc. Plante cu toleranta la saruri. Dar cu rol de stabilizare a ecosistemului din substrat. De aceea stratul superior este si mai bogat in material drenabil. Detalii mai jos.Cred ca este bine ca un vas sa gazduiasca mai multe plante si.... animale.

20211122_121557.jpg


Aici un citrus aurantium "bouquets de fleur" intr-un vas (supradimensionat) de 40 de l, cumparat din spania in septembrie. Transplantat imediat.
Pietrele mari impotriva rasturnarii. Le inlatur cand mut vasul. Substratul desi compact este usor.

Cablul verde de incalzire are 6m si formeaza o spirala in vas in pamant si in jurul tulpinii. Consuma 18 w. Cand temperatura scade sub 0 grade, bag pomul in priza si in timpul iernii este scapat de inghet daca temperaturile nu scad sub -11 grade.

Aloe variegata. Suge excesul de apa. Stiu ca ingheta la -2 grade. Pomul rezista pana pe la -5 pentru o noapte. Tradescantia si ea ma avertizeaza daca este prea frig si prea umed. Aceste plante ieftine reactioneaza mai repede la elemente si au rol de alarma. In urma fertilizarilor foliare solul are tendinta de a se saratura jn suprafata. Aceste plante cu sistem radicular superficial vor proteja substratul ca si un mulch viu.

Si unul dintre cele mai importante materiale:


20211122_125312.jpg

Pentru un fingerlime care vine din zona de padure tropicala umeda a estului australiei este esentiala umiditatea crescuta, ploile dese etc. Deasupra radiatorului am creat un climat de jungla iarna care imi permite sa am fructe si flori tot timpul anului. La fel pentru citrus latifolia, citrus hystrix. Acestea isi continua vegetatia.

Paianjenii rosii nu au nicio sansa in urma pulverizarilor. Cei testosi sunt insa imuni la apa. :)


Desigur ca toate acestea materiale sunt benefice, insa ideea pe care o urmez eu este de a crea un microclimat jn jurul plantei. Abia dupa ce am reusit asta fertilizatorii isi au sens.

Apoi pentru ca am multi pomi pe care ii cresc in vase/ghivece cumpar totul in cantitatii mai mari.

120 de l de perlit costa 200 de lei. Fata de de 15 lei/5 l. Ingrasamintul granular ajunge la 7 lei kg, fata de 23 in dedeman sau hornbach.

Substrat intotdeauna iau in jur de un metru cub de turba pe care o amestec cu altele. Astfel un sac de 40 de l costa aprox 6 lei in loc 20 sau 30 de lei. Realizez ca intr-un apartament asemenea demers este imposibil.

Totul pare complicat si este atunci cand ai multe plante (+1000 specii), insa dupa ani de gradinarit mi-am dezvoltat propria maniera de a convietui cu plantele mele, care imi consuma ceva timp.

Dupa perseverenta, dézastre, erori repetate, urmeaza si succesul, uneori asteptat, alteori nebanuit.
 

Atașamente

Sus