Azalea

vali

Active Member
Moderator
Oare de ce traiam cu impresia ca exista fisa acestei specii pe-aici, pe forum? :? ... Imi ramasese in minte ca am scris-o, acum cativa ani.
Cred ca incep sa ma maturizez peste masura (ca sa evit alta formulare :) ).

Azalea

Familia Ericaceae

ORIGINI SI DESCRIERE

Azalea provine din regiunile reci si muntoase ale Japoniei, Chinei si Indiei. Popular, este denumita „trandafirul muntilor”, astfel ca ne-am putea face o idee despre preferintele sale, ca planta. In natura, azaleele cresc in tufe mari; in formele de cultura, apar uneori si sub forma de copacel, cu coroana in varful unei tulpini mai mult sau mai putin inalte. Azalea este disponibila intr-o multitudine de soiuri si varietati, atat cu frunze perene, cat si cazatoare. Majoritatea varietatilor pot fi crescute in ghivece si se preteaza formarii lor ca bonsai. Fiind o planta foarte populara, azalea are o valoare deosebita daca i se acorda o ingrijire corecta si i se asigura conditiile necesare. Este extrem de apreciata si iubita in bonsai, fiind unul dintre elementele „sfintei treimi” – artar, pin, azalee.

Azalea, in sine, este greu de descris, putand avea o inaltime de la 10 cm. pana la 5 m. Florile apar de obicei in tonuri de roz, alb, mov, portocaliu si rosu (galbenul este prezent doar la hibrizi), dar pot fi si pestrite, dungate, involte sau simple. Multe soiuri, in special cele cultivate pentru exterior, au frunze verzi, dar sunt si multe cu frunze cazatoare. Numele de azalee este dat plantelor ce au flori cu 5 stamine, iar cel de rododendron, celor care au flori cu 10-12 sau mai multe stamine.

INTRETINERE

Alegerea
Azaleele in ghiveci sunt de obicei achizitionate cand sunt o masa compacta de boboci si flori. Bogatia de culori este mentinuta saptamani la rand daca se mentine o umiditate constanta. Daca doriti o anumita culoare, cel mai bine este sa achizitionati planta cand este inflorita.

Pozitionarea
In alegerea celui mai bun loc pentru planta dvs., trebuie luata in calcul pozitia soarelui. Azaleelor le place foarte mult lumina diminetii. Trebuie evitate zonele cu soare de pranz, sau dupa-amiezi fierbinti, plantele tinute in astfel de conditii fiind predispuse la atacuri ale daunatorilor. Luati in considerare si dimensiunile plantelor. Nu toate azaleele cresc in tufe mici. Nu le aglomerati; asigurati-le spatiul necesar privind in viitor, nu la efectul de moment.

Solul
Azalea are nevoie de un sol acid. Prin adaugare de pamant de frunze, muschi de turba sau scoarta de copac (pin sau stejar) se poate creea mediul ideal. Solurile alcaline, cu continut ridicat de calcar si saruri, pot ucide planta. Solul ideal ar trebui sa fie usor, foarte permeabil dar in acelasi timp sa retina apa pe care apoi s-o elibereze cat mai constant radacinilor plantei si cu un PH situat intre 4,5 si 6,5. O reteta la indemana ar fi urmatoarea: 1/3 turba din fibra de cocos, 1/3 tuf vulcanic sau perlit grosier si 1/3 muschi sphagnum maruntit sau scoarta de pin.

Fertilizarea
Imediat dupa perioada de inflorire, in primavara, este bine sa se fertilizeze cu o solutie pentru plantele acidofile.

Umiditatea
Azaleelor nu le merge bine in soluri inundate sau cu umezeala statuta. In acelasi timp, este important ca solul sa fie acoperit cu un strat protector, pentru a mentine umiditatea la nivelul radacinii. Acele de conifere, muschiul sphagnum sau coaja de nuca de cocos sunt cateva din materialele cele mai indicate.

Udarea
Ideala este udarea in momentul in care se observa suprafata solului uscata. Operatia trebuie sa fie lenta si indelungata, eventual pe reprize, pentru ca apa sa ajunga la toate ramificatiile radacinii, dupa care se scurge bine vasul si se pune la locul sau. Apa trebuie sa fie moale, putand fi obtinuta prin scufundarea unui sac cu turba, timp de cateva zile, intr-un vas cu apa fiarta si racita. Indicata este si apa din acvarii sau apa de ploaie. Trebuie avut grija ca solul sa nu fie niciodata complet uscat. De cele mai multe ori, chiar si o ora de uscaciune totala, poate afecta grav planta.

MODELARE

Tunderea
Cea de intretinere e bine sa fie facuta imediat dupa perioada de inflorire, ocazie cu care se elimina si toate florile trecute. Ar trebui sa va rezumati la taierea lastarilor foarte lungi care ies din conturul coroanei si a celor foarte slabiti. Daca doriti ca planta sa infloreasca iar in anul urmator, incepand cu luna august sistati orice taiere, deoarece acum se formeaza mugurii florali.
Tunderile de formare ce implica taieri masive si eliminarea unei cantitati mari de masa vegetala, e bine sa fie facute la sfarsitul iernii sau primavara devreme (februarie – martie), in anii in care nu veti lasa planta sa infloreasca.

Legarea cu sarma
Scoarta azaleei este foarte fina, iar contactul cu sarma poate lasa urme permanente. La legarea „clasica” – in spirala, e indicat ca sarma sa fie infasurata in ziar sau servetel de hartie. Dar – ori de cate ori este posibil – e bine sa apelam la metodele alternative de pozitionare a ramurilor: turnichet, parghii, sau tutori de lemn.
Deasemeni, indoirea trebuie sa fie etapizata (mai ales la ramurile de o grosime considerabila), ajungand la pozitia dorita din aproape in aproape, deoarece lemnul azaleei este unul inselator. Da impresia de elasticitate, dar plesneste subit, cu mult inainte de a finaliza indoirea.

Replantarea
Cel mai indicat este sa fie facuta la sfarsitul iernii, cand noii muguri incep sa dea semne de aparitie. Nu recomand inlocuirea intregii mase a substratului si – sub nici o forma – spalarea radacinilor. Scurtarea ramificatiilor radacinii nu trebuie sa depaseasca 1/3 din lungimea acestora. Noul substrat trebuie sa fie unul usor, aerisit, acid, care sa permita aparitia cat mai rapida a noilor varfuri active. Lucrati substratul indelung si cu blandete cu ajutorul unui betisor, pentru inlaturarea tuturor pungilor de aer. Intreaga operatie trebuie facuta pastrand in minte faptul ca cea mai delicata parte a azaleei, este radacina.

INMULTIREA
Azalea se poate inmulti prin seminte si prin butasire. Totusi ambele metode sunt destul de dificile. Butasirea se poate face alegand lastari tineri de un an, care se curata de frunzele bazale si se introduc intr-un sol acid si permeabil, nu mai adanc de 2-3 cm. Se uda si se acopera cu un clopot de sticla sau folie de plastic. Inradacinarea dureaza 6-8 saptamani, dar reusita depaseste rar 50%. De obicei se folosesc hormoni de stimulare a inradacinarii (de genul Radi-stim).

DAUNATORI
Azaleele au, de obicei, putini daunatori. Totusi, exista o serie de ciuperci care pot ataca radacina (de regula, cand udarea se face in exces). Un prim simptom ar fi aparitia mugurilor care se usuca, a bobocilor care cad inainte de a se deschide, a frunzelor care par ruginite si devin rigide, etc. Daca parti ale plantei, sau doar o ramura, par ca mor, este bine sa fie imediat inlaturate prin taiere. Ca insecte daunatoare, azalea poate fi atacata de paianjenul rosu, cicade sau paduchi. Un dus cu apa calduta (cu vasul invelit intr-o folie de plastic) poate folosi ca profilaxie, dar daca planta este infestata, folositi insecticide.

GRIJI
Nu va alarmati daca un numar mic de frunze se ingalbenesc si cad, mai ales toamna. Toate plantele cu frunze perene pierd cateva pe parcursul anului. Daca toamna este blanda, azalea poate inflori din nou. Nu puteti impiedica asta. Bucurati-va de culoare, caci in primavara florile vor fi mai putine.
 
Sus