sicora fabian
Active Member
Oculatia este cea mai folosita metoda de altoire, atat profesional cat si de catre amatori.
Este usor de executat, este de ajuns un ochi (mugure), nu necesita foarte multa indemanare, nu trebuie materiale speciale (este de ajuns un simplu cutit si o fasie de folie de la o punga), merge aproape la toate speciile (la nuc n-am reusit): toti pomii fructiferi - la arbusti mai greu, trebuie experienta, trandafiri, toti arborii si arbustoizii decorativi, plante de interior macar semilignificate.
Dezavantajul este ca poate fi executata doar in perioada de vegetatie, cand circula bine seva prin planta, pentru a se putea desprinde coaja cu usurinta.
Trebuie respectate cerintele generale ale altoirii : sa se lucreze repede pentru a nu se usca sectiunile, fara soare direct ori umezeala (ploaie, ceata, roua), taieturile sa fie plane, dintr-o singura trecere a briceagului.
Oculatia poate fi in ochi crescand (mai-iunie), cand mugurele porneste si creste pana in toamna si in ochi dormind (august - octombrie), cand mugurele porneste abea in primavara urmatoare. La plantele de interior, sunt toate in ochi crescand.
Exemplificarea am facut-o pe un lamai, dar tehnica este aceeasi!
Zona de pe portaltoi unde se va aplica altoiul trebuie sa fie curata (pamant, praf), chiar se strerge cu o carpa curata, sa fie situata intre muguri (internodal) si sa nu fie ranita.
Eu altoiesc in T intors. O incizie verticala si una transversala Apoi cu spatula briceagului sau cu varful cutitului se desprind un pic colturile taieturii, dar nu de tot (nu pana sus)!
Se ia apoi lastarul altoi (adus in prealabil la locul altoirii, pentru a nu pierde timp si dupa ce i-au fost taiate frunzele, dar codita sa ramana pe lastar) cu mana stanga iar cu dreapta se tine briceagul ca si cum s-ar coji un mar si se "scoate" ochiul printr-o singura miscare taietoare a lamei, incepand cu cativa mm de deasupra mugurelui (daca are spin, se taie inainte), se continua un pic pe sub mugure
si se scoate lama la cativa mm mai jos de mugure, astfel incat lungimea totala sa fie cam de 1 cm .
Se prinde ochiul de codita si se impinge printre colturile dezlipite ale sectiunii in sus , pana ce a intrat tot , apoi se apasa un pic cu degetele colturile dezlipite ale sectiunii, pentru a iesi aerul si a face un contact cat mai bun.
Urmeaza legarea. Eu o fac cu o fasie de folie taiata dintr-o punga un pic mai tare, lata cam de 1 cm si 30 - 40 cm lungime. Se incepe cu partea de jos, punandu-se folia exact pe taietura orizontala , infasurandu-se doar intr-o parte, avand grija sa ocoliti mugurele, destul de strans sa se preseze, dar sa nu se rupa folia, pana sus, apoi inapoi in jos pana sub taietura si se innoada .
Dupa 2 saptamani, se vede daca este prins sau nu. Daca ochiul este verde iar codita a cazut ori cade usor la atingere, este prins, daca este codita uscata si nu se desprinde de ochi, mai incercati! Curaj, nu este greu! Asa arata cam dupa 3 luni , ranile fiind umplute de catre planta cu calus, un tesut nediferentiat care ulterior se transforma in scoarta sau vase conducatoare (sau radacini, la butasi). Bafta!
Este usor de executat, este de ajuns un ochi (mugure), nu necesita foarte multa indemanare, nu trebuie materiale speciale (este de ajuns un simplu cutit si o fasie de folie de la o punga), merge aproape la toate speciile (la nuc n-am reusit): toti pomii fructiferi - la arbusti mai greu, trebuie experienta, trandafiri, toti arborii si arbustoizii decorativi, plante de interior macar semilignificate.
Dezavantajul este ca poate fi executata doar in perioada de vegetatie, cand circula bine seva prin planta, pentru a se putea desprinde coaja cu usurinta.
Trebuie respectate cerintele generale ale altoirii : sa se lucreze repede pentru a nu se usca sectiunile, fara soare direct ori umezeala (ploaie, ceata, roua), taieturile sa fie plane, dintr-o singura trecere a briceagului.
Oculatia poate fi in ochi crescand (mai-iunie), cand mugurele porneste si creste pana in toamna si in ochi dormind (august - octombrie), cand mugurele porneste abea in primavara urmatoare. La plantele de interior, sunt toate in ochi crescand.
Exemplificarea am facut-o pe un lamai, dar tehnica este aceeasi!
Zona de pe portaltoi unde se va aplica altoiul trebuie sa fie curata (pamant, praf), chiar se strerge cu o carpa curata, sa fie situata intre muguri (internodal) si sa nu fie ranita.
Eu altoiesc in T intors. O incizie verticala si una transversala Apoi cu spatula briceagului sau cu varful cutitului se desprind un pic colturile taieturii, dar nu de tot (nu pana sus)!
Se ia apoi lastarul altoi (adus in prealabil la locul altoirii, pentru a nu pierde timp si dupa ce i-au fost taiate frunzele, dar codita sa ramana pe lastar) cu mana stanga iar cu dreapta se tine briceagul ca si cum s-ar coji un mar si se "scoate" ochiul printr-o singura miscare taietoare a lamei, incepand cu cativa mm de deasupra mugurelui (daca are spin, se taie inainte), se continua un pic pe sub mugure
si se scoate lama la cativa mm mai jos de mugure, astfel incat lungimea totala sa fie cam de 1 cm .
Se prinde ochiul de codita si se impinge printre colturile dezlipite ale sectiunii in sus , pana ce a intrat tot , apoi se apasa un pic cu degetele colturile dezlipite ale sectiunii, pentru a iesi aerul si a face un contact cat mai bun.
Urmeaza legarea. Eu o fac cu o fasie de folie taiata dintr-o punga un pic mai tare, lata cam de 1 cm si 30 - 40 cm lungime. Se incepe cu partea de jos, punandu-se folia exact pe taietura orizontala , infasurandu-se doar intr-o parte, avand grija sa ocoliti mugurele, destul de strans sa se preseze, dar sa nu se rupa folia, pana sus, apoi inapoi in jos pana sub taietura si se innoada .
Dupa 2 saptamani, se vede daca este prins sau nu. Daca ochiul este verde iar codita a cazut ori cade usor la atingere, este prins, daca este codita uscata si nu se desprinde de ochi, mai incercati! Curaj, nu este greu! Asa arata cam dupa 3 luni , ranile fiind umplute de catre planta cu calus, un tesut nediferentiat care ulterior se transforma in scoarta sau vase conducatoare (sau radacini, la butasi). Bafta!
stefanm a spus:Frumos tutotialul.
As avea insa ceva nelamuriri. Sper sa nu fiu prea off topic pentru ca o sa ma refer putin la altoire in general.
Tot studiez metode de altoire / grefare in ultima vreme pentru ca vreau sa incerc si eu si ce nu prea am inteles din nici una este partea cu cambiumul. In unele locuri se specifica necesitatea punerii in contact a cambiumului de pe altoi cu cel de pe portaltoi pentru reusita, dar in altele nu se spune absolut nimic.
Cum e cu cambiumul pana la urma?
Ca sa nu mai spun ca m-a derutat total ce am vazut aici : http://alexander-nursery.blogspot.com/2 ... nique.html
sicora fabian a spus:Eu am prezentat oculatia ca metoda generala de altoire si am exemplificat pe lamai pentru ca in aceasta perioada nu sunt alte specii apte de altoit (fara pregatiri speciale), deci nu esti deloc off! Dimpotriva!
Daca privesti o tulpina lignificata in sectiune, cambiul este inelul dintre coaja si lemn.
CAMBIUL FACE PARTE DIN STRUCTURA SECUNDARA A TULPINII SI APARE DOAR LA PLANTELE LEMNOASE!
Plantele erbacee, desi perene, nu au structura secundara, deci dispare obligatia de a suprapune cele doua portiuni de cambiu de la altoi si portaltoi - practic nu ai ce suprapune pentru ca nu exista!
La oculatie nu am pomenit de cambiu deoarece acesta ramane intact pe portaltoi si o elipsa completa pe sectiunea ochiului altoi, iar prin punerea intima in contact a grefei sub coaja, aceste formatiuni se unesc si se sutureaza prin calusul ce se formeaza care apoi se transforma in vase conducatoare hranind ochiul (aprovizionandu-l cu seva bruta si dupa aparitia frunzelor pe altoi, ducant seva elaborata la radacina).