Composturile

simona2

Member
Composturile.

Se folosesc mai putin la pregatirea amestecurilor nutritive si pot sa inlocuiasca mranita. Se obtin prin compostarea diferitelor resturi vegetale sau resturi menajere din gospodariile populatiei, timp de 3 - 4 ani.
Prezinta culoare inchisa, continut ridicat in elemente nutritive, insa o atentie deosebita trebuie acordata pH-ului si continutului variat in germeni patogeni, pentru care se recomanda in mod absolut obligatoriu dezinfectia inainte de folosire.
 

simona2

Member
Obtinerea composturilor :

Principalele surse de îmbogatire a terenului, utilizate în agricultura biologica, sunt reprezentate de totalitatea reziduurilor vegetale (miriste, resturi de porumb, cartofi, resturi rezultate în urma curatatului pomilor etc.), combinate într-o proportie adecvata cu îngrasaminte organice, de preferat, gunoi de grajd sau compost matur.

Incorporarea în sol a materialului obtinut se efectueaza în timpul lucrarilor de pregatire a terenurilor prin intermediul araturii la 25-30 cm. Aceasta practica este mai putin costisitoare pentru reintegrarea substantei organice si refacerea fertilitatii naturale a solulu, pentru ca prin stimularea activitatii microflorei se restituie, prin descompunere, o parte semnificativa de elemente nutritive altfel pierdute.

Obtinerea compostului este baza principala a fertilizarii terenului. Se poate obtine compost dintr-un asternut permanent pentru animale, utilizand atat partea solida a dejectiilor animal, cat si urina. Se poate composta orice material organic nepoluant, prezent în ferma: balegar de la bovine (cel mai bun), ovine, cabaline, gunoi de pasare, resturi vegetale, ca: paie, fan, ierburi (înainte de formarea semintelor), resturi de la curatatul pomilor, coarde de vita de vie, fire de lana, fulgi de gaina, cenusa de lemn, resturi de fructe si legume.

Pentru a obtine un compost de calitate nu este suficienta utilizarea dezordonata, fara nici un criteriu, a oricarui material de natura organica, ci dirijarea procesului de compostare, în functie de dimensiunea, umiditatea, structura si compozitia materialelor reziduale, astfel încat acestea sa fie rapid si eficient disponibile microorganismelor, constituind un substrat ideal si bogat în nutrienti pentru dezvoltarea lor.

Din cele enumerate, rezulta importanta fundamentala a raportului dintre continutul în carbohidrati (mai exact, în carbon) si cel de proteine (mai exact, în azot), existent în materialele utilizate pentru compostare.
Conditiile optime pentru activitatea microorganismelor sunt asigurate cand acest raport este cuprins între 25 si 30.
Cand materialul folosit pentru compostare este mai bogat în carbohidrati si derivatii lor, microorganismele întampina dificultati majore în descompunerea reziduurilor organice si va fi deci necesara o perioada de timp mai mare pentru maturizarea compostului, care va fi, în acest caz, mai sarac în humus.
Cand materialul utilizat este foarte bogat în proteine si în derivatele lor, are loc o pierdere excesiva de azot, mai ales sub forma de amoniac.

MOD DE LUCRU

Pentru a obtine un compost de buna calitate este necesara utilizarea unui amestec de materiale bogate în carbon ( paie, rumegus, turba, carton, frunze de tei, de fag si de stejar etc.) cu unele care cu un continut crescut de azot (resturi de legume, sange uscat, gunoi de grajd etc.), astfel încat sa se asigure o buna permeabilitate.
Ca în orice proces biologic, în obtinerea compostului o importanta deosebita trebuie sa se acorde gradului de umiditate a amestecului.

Materialele excesiv de uscate (coji, scoarte, paie, carton etc.) întarzie activitatea microorganismelor, în timp ce excesul de umiditate, împiedica circulatia aerului, favorizand aparitia proceselor de putrefactie.

Pentru a evita aceste fenomene nedorite, se recomanda reducerea umiditatii aerului si a materialelor bogate în apa si invers, vor fi umectate materialele foarte uscate. In alte cazuri, este suficienta amestecarea materialelor foarte uscate cu cele excesiv de umede.

O metoda foarte simpla de verificare a umiditatii unui amestec este asa-zisa “proba a pumnului”, care consta în comprimarea în mana a unei cantitati mici de compost.
Daca prin comprimare se obtin cateva picaturi de apa, materialul poate fi compostat fara probleme; absenta apei sau apa în abundenta semnaleaza excesul de uscaciune sau, respectiv, de umiditate, care trebuie corectat.

Un rol important îl detine buna aerare de la sfarsitul procesului de compostare.
Aerarea depinde atat de continutul în apa al structurii, cat si de structura, dimensiunea materialelor folosite. In acest caz, este necesara amestecarea atenta a materialelor cu dimensiuni si structuri diverse, pentru a asigura o porozitate optima.

In cazul unui amestec de dimensiuni mari, o aerare buna poate fi asigurata prin folosirea unor tuburi foarte groase de drenaj, plasate vertical, la distanta de circa 1 m si jumatate, în centrul amestecului. In acelasi scop, se pot utiliza pari de lemn, fixati în pamant, care vor fi scosi dupa formarea amestecului, lasand canale pentru trecerea aerului.

Compostarea se mai poate realiza în silozuri, pe platforme traditionale sau pe sectiuni amenajate in aer liber.

PLATFORMA SI STRATURILE

Platforma reprezinta cea mai practica structura folosita la obtinerea compostului, nefiind necesara nici o constructie speciala, materialul compostat depozitandu-se direct pe pamant sub forma de piramida.
Fata de compostarea în siloz, platforma necesita mai mult spatiu, dar procesul de fermentatie este cel obisnuit si eficient, deoarece adaugarea de material proaspat se face lateral, fara a se perturba procesul de descompunere.
Odata adunat materialul suficient pentru realizarea unei platforme, se poate initia stratificarea acestuia, executand o atenta amestecare a diferitelor substante.
Primul strat se constituie dintr-un material mai grosier (ramuri si alte materiale reziduale, rezultate în urma curatatului pomilor) care va avea rolul unui gratar natural pentru scurgerea apei în exces.
Apoi, urmeaza un strat de material mai fin si un strat de pamant bine umectat care la adaugarea gunoiului de grajd si de compost maturizat asigura amestecului o încarcatura microbiana necesara procesului.
Se continua în aceasta ordine, alternand straturile de material organic (pamant amestecat cu substante animale si vegetale bine umectate) cu gunoiul de grajd si compostul bine maturat, ajungandu-se la înaltimea dorita , dupa care platforma se acopera cu paie, fan si cu un strat de circa 5 cm de argila fina.
Durata procesului de compostare depinde de clima, de materialele utilizate si de aranjarea corecta a platformei. In general, sunt necesare cca 6 luni.

Compostul este considerat matur atunci cand s-a transformat într-un amestec de pamant sfaramicios, de culoare bruna închis, cu un miros placut, neîntepator, fara insecte sau rame.

Forma si dimensiunile platformei trebuie sa fie astfel încat sa favorizeze procesele de fermentatie aerobica care stau la baza procesului de compostre. In general, platforma nu depaseste 2 m de latime si 1,8-2 m înaltime.
Lungimea se stabileste în functie de cantitatea de materiale de compostat.
Amplasarea trebuie sa se faca într-un loc umbros, direct pe pamant. In plus, în functie de cerinte, se adauga elemente nutritive în asa fel încat sa se corecteze eventualele carente ale solului.

sursa : fermierul.ro
 

mflorian

Member
simona2 a spus:
...insa o atentie deosebita trebuie acordata pH-ului si continutului variat in germeni patogeni, pentru care se recomanda in mod absolut obligatoriu dezinfectia inainte de folosire.
Hmmm... discutabil... Cum se face dezinfectarea? Eu nu am dezinfectat niciodată compostul. De altfel, ar fi foarte complicat să dezinfectez aprox. 1 metru cub de compost (producţia mea anuală).


Legat de articolul din fermierul.ro
Articolul este corect din punctul de vedere al informaţiei, dar, aşa cum putem vedea şi din sursa acestuia, se adresează fermierilor. În grădină lucrurile stau puţin altfel:
-nu avem (sau avem foarte puţine) dejecţii de la animale şi deloc sînge uscat;
-nu s-a pomenit nimic despre iarba tăiată, rezultată după tunderea gazonului;
-depozitarea descrisă în articol este perfectă pentru o fermă dar neadecvată pentru o grădină;
-în articol NU sînt enumerate resturile care sînt total contraindicate la compost.
Ca o paranteză, în articol este pomenită folosirea frunzelor de stejar. După ştiinţa mea, frunzele de stejar au o cantitate mare de tanin şi frînează puternic descompunerea.

Am mai scris pe undeva despre compost, dar cred că mesajele s-au pierdut la mutarea pe noul forum.
 

mflorian

Member
1. De ce să producem compost?
-pentru că ne scapă de foarte multe resturi cu care nu prea ştim ce să facem. Cine are o suprafaţă ceva mai mare de gazon ştie ce problemă este cu iarba tăiată, rezultată după tunderea gazonului. De asemenea, toamna, cînd se adună o cantitate mai mare de frunze, sau primăvara cînd se adună o grămadă de crengi, trebuie să ne batem capul cum să scăpăm de ele;
-pentru că putem obţine, cu minimum de efort şi în mod gratuit, un îngrăşămînt valoros;
-pentru că ajutăm la reciclarea gunoaielor. Una din cele mai mari probleme la sortarea gunoiului menajer este separarea resturilor de metal, plasic sticlă etc de resturile organice. Chiar dacă în România încă nu se reciclează gunoiul, în curînd se va face. Iar atunci vom fi obligaţi să sortăm gunoiul pe categorii. De ce să nu fim cu un pas înaintea vremurilor?

2. Unde să producem compost?
Avem nevoie de un loc ferit, cu o suprafaţă de maximum 4 mp. Locul trebuie să fie ales în aşa fel încît să îndeplinească mai multe condiţii:
-să fie într-un loc umbrit. Prea mult soare va duce la uscarea amestecului;
-să nu fie chiar lîngă casă. Uneori mai apar mirosuri;
-să nu fie departe de casă. Trebuie să ne fie cît mai la îndemînă să cărăm resturile la compost;
-să nu deranjeze din punct de vedere estetic. Nu este cea mai spectaculoasă privelişte, aşa că trebuie ascuns sau mascat într-o formă sau alta.

3. De ce avem nevoie pentru a depozita materialul pentru compost?
-Eu recomand confecţionarea a doi recipienţi pentru compost care vor fi folosiţi alternativ, în aşa fel încît recipientul cu conţinut mai vechi, odată umplut, să aibă timp pentru fermentaţie fără a mai adăuga resturi proaspete. Cînd compostul este gata, recipientul se goleşte şi este gata să primească resturi proaspte, lăsîndu-l pe celălat să termine compostarea.
-Recipienţii vor fi plasaţi unul lîngă altul şi un recipient va avea dimensiunile de aproximativ 2m x 1m şi înălţimea de 40-80cm (funcţie de cantitatea de resturi care se adună într-un an).
-Recipienţii vor fi confecţionaţi din scîndură, plasă de sîrmă sau orice alt material. Singura cerinţă este ca pereţii laterali să permită circulaţia aerului. În cazul folosirii scîndurii, se vor lăsa între două scînduri spaţii, cît să intre un deget. Cea mai eficientă din punctul de vedere al aerisirii este soluţia cu plasă de sîrmă: se bat 4 ţăruşi în pămînt şi se împrejmuiesc cu plasă de sîrmă. Recipienţii nu trebuie să aibă fund.

4. Recipienţii sînt gata. Ce facem mai departe?
Înainte de a începe depozitarea resturilor, se aşează pe fundul recipienţilor (adică direct pe sol) crengi, paie şi alte resturi vegetale ceva mai mari, pentru a permite pătrunderea aerului şi pe la baza grămezii.

5.1 ce punem în lada de compost?
-dejecţii de animale domestice ierbivore (vaci, cai, păsări).
-toate resturile vegetale ierboase din grădină: iarba rezultată de la tunderea gazonului, buruienile, frunzele etc. Se vor evita pe cît posibil frunzele de nuc, stejar, castan, gorun, platan şi alte soiuri care au un conţinut ridicat de tanin. Taninul frînează puternic descompunerea. Dacă, totuşi, aveţi asemenea resturi, ele vor fi adăugate în cantităţi mici şi cît mai bine amestecate cu celelalte resturi;
-toate resturile vegetale lemnoase (crengi, coceni de porumb), după tocare. Există în comerţ tocătoare de crengi;
-fructe căzute din pom (dacă nu merg la cazanul de ţuică);
-resturi vegetale nepreparate din bucătărie (coji de cartofi, cotoare de măr, de varză etc);
-resturi de pîine, mămăligă, ceai, cafea etc;
-resturi de mîncare, numai dacă nu sînt sărate sau uleioase;
-resturi de hîrtie sau carton netipărite şi netratate tipografic (cofraje de ouă fără etichete, cilindrul de carton de la hîrtia igienică etc);
-orice alte resturi vegetale (buchete de flori ofilite, etc).


5.2 Ce NU punem în lada de compost?
-nici un produs sintetic (sticlă, mase plastice, fier, aluminiu etc);
-cu atît mai puţin produse puternic poluante (baterii, vopsea, acetonă, ulei de maşină, medicamente, diluanţi etc);
-ziare, reviste şi orice fel de hîrtie tipărită (alb-negru sau color) sau albită (coli albe, şerveţele albe sau colorate etc);
-oase, grăsime animală sau vegetală.

5.3 Ce putem adăuga în lada cu compost cu precauţie (adică în cantităţi mai mici)?
-rumeguşul în cantităţi mici şi doar dacă nu are urme de vopsea, chituri, adezivi etc;
-cenuşa (este puternic alcalină)
-coji de citrice (se descompun greu);
-carne şi alte resturi animale (organe, păr, pene). Mîncare gătită. Există riscul ca acestea să atragă cîini, ciori etc, care vor împrăştia resturile înafara recipientului.
-dejecţii de animale domestice carnivore (cîini, pisici) doar dacă acestea sînt sănătoase.
Toate cele de mai sus vor fi împrăştiate cît mai bine şi vor fi acoperite cu resturi de la punctul 5.1

6.Ce trebuie să avem în vedere în timp ce adăugăm resturi în lada cu compost?
-să alternăm pe cît posibil resturile umede cu cele uscate, cele fine cu cele în bucăţi mai mari.
-să nu formăm straturi compacte dintr-un singur tip de resturi. Cel mai notabil exemplu este cel al ierbii rezultate de la tunderea gazonului.
-compostul ideal se face din cît mai multe tipuri de resturi, amestecate cît mai bine.
-să evităm tasarea amestecului. Tasarea împiedică aerul să pătrundă în masa de compostat şi deci inhibă descompunerea aerobă, favorizînd putrezirea anaerobă. Aceasta se recunoaşte uşor prin mirosul de stricat.
Din cînd în cînd amestecul trebuie afînat cu o furcă sau cu un par ascuţit. Este bine ca după o jumătate de an tot amestecul să fie întors în aşa fel încît partea de sus a acestuia să ajungă jos (şi invers);
-să evităm uscarea amestecului. Recipientul poate fi acoperit cu folie de polietilenă pentru a preîntîmpina evaporarea apei. Din cînd în cînd amestecul poate fi udat, dacă e cazul;
-să evităm udarea excesivă a amestecului de la ploaie. Apa în exces blochează accesul aerului şi spală substanţele nutritive. Acoperirea cu o folie rezolvă şi această problemă.
-este bine de ştiut că grămada de compost îşi pierde din volum pe măsură ce se descompune. Produsul finit va avea mai puţin de o zecime din volumul materiei prime. Aşadar, nu vă faceţi probleme dacă lada de compost s-a umplut după tunderea gazonului. Într-o săptămînă, volumul său se va reduce foarte mult.

7. Ce facem cu produsul finit?
Produsul finit este compostul. Acesta este un pămînt negru, uşor şi poros, în care nu se mai disting resturile din care a fost făcut. Momentul ideal pentru a-l împrăştia prin grădină este primăvara. Pentru plantele din ghiveci se poate păstra în pungi găurite.
Compostul poate absorbi apă de pînă la trei ori greutatea sa. Este poros, favorizînd aerarea solului şi dezvoltarea rădăcinilor. Conţine o mare cantitate de substanţe nutritive, gata pregătite pentru a fi folosite de plante. Culoarea neagră contribuie la încălzirea solului.
 

Roxana

Active Member
anette_b a spus:
auzisem ca la dedeman se gaseste, m-am uitat pe site si nu aveau.
imi trebuie un sac , sa pot folosi mai mult timp si nu am gasit decat anunturi pt vanzare cu tona....
aveti idee de unde sa cumpar? nici nisip curat nu gasesc nicaieri . nici turba fibroasa....
astept sfaturi .
va multumesc !

claude a spus:
Anette, eu la Cluj am vazut compost la Baumax...daca aveti mag. Baumax in oras, incearca acolo

gradinar1 a spus:
claude, in ce raion sa caut compost in Baumax? ca ma interseaza si pe mine, multumesc!

claude a spus:
La raionul gradina, la Cluj e amenajat un spatiu in exterior, unde sunt expuse si plantele de gradina si sunt sacii de dimensiuni mari cu substrat pentru plante, mulch, etc. acolo am vazut si saci mari cu compost.

gradinar1 a spus:
multumesc, o sa-l caut acolo. Nu m-as fi gandit ca se gaseste de vanzare

anette_b a spus:
multumesc claude !

chiar , poate ma lamuresti si pe mine ce inseamna "mulch" si "vermiculite" , "pete moss" .... tot dau de ele prin diverse pagini...stiu ca as putea arunca o privire in dictionar dar parca e mai bine sa imi traduca cineva care stie sigur notiunile astea.
 

veretregn

Active Member
simona2 a spus:
Composturile.

Se folosesc mai putin la pregatirea amestecurilor nutritive si pot sa inlocuiasca mranita. Se obtin prin compostarea diferitelor resturi vegetale sau resturi menajere din gospodariile populatiei, timp de 3 - 4 ani.
Prezinta culoare inchisa, continut ridicat in elemente nutritive, insa o atentie deosebita trebuie acordata pH-ului si continutului variat in germeni patogeni, pentru care se recomanda in mod absolut obligatoriu dezinfectia inainte de folosire.
3 - 4 ani? Eu fac compost în 4- 6 - 10 luni, în funcție de sezon.
Compostul trebuie dezinfectat doar dacă este folosit la pornirea răsadurilor.

Ce pun în compost: resturi vegetale, carton, hârtie, coji de oră (în cantitate limitată), cenușă în cantitate limitată.

Ce nu pun: resturi animale, citrice de niciunfel și în nicio cantitate, material lemnos, bețe, crengi, plasticuri, hârtie cerată, buruieni cu semințe, rădăcini de păpădie și ale altor plante etc.

Cum pun:
Lucrez în straturi pun un strat de 20 de cm material vegetal, arunc o găleată de apă, apoi pudrez cu cenușă și / sau calciu cocolitic, câteva ziare sau cartoane, și apoi din nou resturi vegetale, apă, cenușă și/ sau calciu cocolitic și tot așa.

De ce pun așa:
Nu folosesc material lemnos pentru că se compostează foarte greu. Însă orice compost pentru a încuraja fermentația și nu putrefacția are nevoie de Carbon. Asta se găsește în cenușă și în celuloza din hârtie și carton.

În ce pun?
Am compostoare speciale de 230 de l. îNsă iodeea este simplă. Compostoarele mele sunt de fapt niște butoaie CU CAPAC însă fără fund închis. Fundul butoaielor este ridicat la 5 cm de pământ și este găurit, sub forma unui ciur.

Ce fac după?
Pentru a obține un compost bun trebuie întors mereu. După o lună mă bag cu furca în el și încep să îl întorc dintr-un butoi într-altul. Fac operația asta lunar în timpul verii și de trei - patru ori din octombrie până în mai. Dacă compostul devine prea uscat adaug un pic de apă. Nu vreau ca apa să băltească ci doar să umezească.

Când este gata?
Compostul pe care îl încep în mai/iunie este gata în septembrie. Cel pe care îl încep în septembrie octombrie este gata undeva în mai/ iunie. Însă asta nu spune nimic. Aspectul: compostul trebuie să fie închis la culoare și fărămicios, să nu aibă resturi de tije etc. Mirosul trebuie să fie plăcut, în niciun caz înțepător. Să miroase a pământ. În profunzime, trebuie să fie cald. Căldura este dată de bacteriile care participă la descompunere.

Ce fac cu el?
AM auzit topt felul de povești că a folosi compost în cantități prea mari duce la arderea plantelor. Atâta timp cât plantele nu sunt puse direct în compost proapăt nu se va întâmpla nimic. Niciodată nu am suficient compost și mereu comand o remorcă două. Eu folosesc cam 1 tonă de compost / ar / an. Îl încorporez în pământ. Ușurează solurile grele (în cazul meu) și menține apa în pământ (util în special în cazul solurilor nisipoase). Îl folosesc ca și mulci pentru a menține departe de îngheț rădăcinile plantelor perene sensibile. Îl adaug în gropile de plantare.

Ce nu fac cu el?
AM tot încercat și niciodată nu am avut rezultate bune chiar și în cazul sterilizării: nu îl folosesc la pornirea răsadurilor sau la buturaj.

Esențial de reținut: compostarea nu este același lucru cu putrezirea, Compostul are nevoie de aer (oxigen) și umiditate (fără băltoace).

Sfatul meu prețios: mărunți materialele cât puteți de fin și întoarceți compostul cât puteți de des și asta va grăbi procesul și îi va crește calitatea.
 
  • Like
Reactions: YAN
Sus